Bersin & Associates hebben onderzoek gedaan naar de steeds belangrijker wordende rol van social networking binnen bedrijfsopleidingen en talent management. Op zijn weblog presenteert Josh Bersin enkele belangrijke bevindingen.
Uit deze voorlopige gegevens blijkt dat veel bedrijven zich er van bewust zijn dat social networking belangrijk is, maar dat nog betrekkelijk weinig bedrijven social networking toepassen. Bersin schrijft onder andere dat slechts 14% van de respondenten weblogs of wiki’s gebruiken. Minder dan 4% doet dat volgens eigen zeggen met succes.
Hij schrijft ook dat bedrijven bezig zijn hun e-learning strategie opnieuw tegen het licht te houden. Bedrijven zijn van mening dat leermanagementsystemen onvoldoende worden benut. Daarbij kijken zij ook naar mogelijkheden van samenwerkend leren binnen hun aanpak.
Een andere belangrijke constatering is dat het vooral de multinationals zijn die de grootste stappen zetten op het gebied van “e-learning 2.0”. Tevens signaleert hij een sterke opkomst van bedrijven die zich met social networking bezig houden èn ’traditionele’ e-learning bedrijven die zich op deze markt begeven.
Bersin’s bijdrage illustreert wat mij betreft twee zaken. In de eerste plaats dat social networking binnen (t)e-learning weliswaar aan een gestage opmars bezig is, maar dat het stadium van volwassenheid nog niet is bereikt.
Dat blijkt onder meer uit de gebruikte terminologie.
Bersin rekent weblogs en wiki’s tot social networking. Dat zou betekenen dat social networking services synoniem zijn aan social software. Terwijl social networking meestal gereserveerd wordt voor applicaties zoals LinkedIn, Hyves en MySpace. Lekker belangrijk? Misschien niet. Maar dergelijke discussies illustreren dat dit terrein nog niet volwassen is.
Op de tweede plaats illustreert Bersin’s bijdrage dat veranderingen op het gebied van (t)e-learning ook binnen bedrijven minder snel gaan dan vaak wordt gedacht. Social software is al verschillende jaren beschikbaar, maar wordt nog steeds niet op grote schaal binnen bedrijven gebruikt om te leren. Chris Lehmann suggereerde deze week dat het onderwijs veel trager is met het implementeren van veranderingen (zoals nieuwe technologieën), dan het bedrijfsleven.
Volgens mij is dat een misvatting. Als er geen gevoel van urgentie is, dan innoveren ondernemingen ook niet zo snel. En volgens mij is dat gevoel er op het gebied van leren en ontwikkelen in veel gevallen niet. Leren en ontwikkelen (opleiden, talentmanagement, enzovoorts) vormt namelijk niet de core business van bedrijven. Uiteraard is dit wel de core business van het onderwijs. Dat impliceert m.i. dat een gebrekkig innovatief vermogen op het gebied van leren en ontwikkelen binnen het onderwijs net even ernstiger is, dan binnen het bedrijfsleven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie