Social networking in bedrijven staat in kinderschoenen

Dave Pollard reflecteert in zijn weblog over het gebruik van social software binnen het bedrijfsleven (n.a.v. een congresbezoek). Hij formuleert enkele criteria waaraan voldoen moet worden wil het gebruik van social software binnen bedrijven succesvol zijn. Deze lijst bevat eigenlijk vooral criteria die voor Internettechnologie in het algemeen gelden. Er met bijvoorbeeld een gevoel van urgentie zijn om de tools te gebruiken, de tools moeten inspelen op een belangrijke behoefte. Verder schrijft Pollard onder meer dat de tools eenvoudig en intuïtief moeten zijn en dat de technologie betrouwbaar is. Maar hij geeft ook aan dat de social software voor iedereen te gebruiken moet zijn, ook voor mensen buiten de organisatie. Verder benadrukt hij dat sommige applicaties een bepaalde kritische massa aan gebruikers vragen. Het volgende criterium spreekt mij ook aan.


It must simply ‘work around’ excessive organizational security without posing a serious security risk.


Pollard geeft ook een aardig overzicht van typen social software binnen het bedrijfsleven. Uit dit overzicht trek ik de conclusie dat het gebruik van social software binnen bedrijven nog in de kinderschoenen staat. Maar dat kan snel veranderen, als je bijvoorbeeld kijkt naar de ontwikkeling van e-mail die Pollard aan het slot van zijn bijdrage beschrijft:


The first year e-mail became really substantially used in business was 1998. It’s only been around as mainstream technology for a decade. And already Generation Millennium are abandoning it in favour of newer technologies for everything except “communications with The Man”.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *