Remco Bron (@remcobron) nam ons tijdens de presentatie van BoekTweePuntNul mee in een social media rollercoaster. Hij schetste de ontwikkeling van sociale media tot nu toe, en deed drie toekomstvoorspellingen.
Hij startte net het bekende Journaal-fragment uit 1996 waarin een grote toekomst voor het internet werd voorspeld. Toen we breedband kregen, zijn web 2.0 tools breed geaccepteerd. Bedrijven zijn toen ook meer interactieve toepassingen gaan ontwikkelen en gebruiken. Een voorbeeld is project Refresh van Pepsi Cola. Doritos heeft bijvoorbeeld ook kijkers spotjes laten maken, die Remco liet zien. Volgens hem betekent web 2.0 ook het einde van massareclame. Aan de hand van veel feiten over gebruik van sociale netwerken, YouTube etc. illustreerde Bron de explosieve groei van internet.
Zijn voorspellingen zijn:
- Online video zal TV verslaan. TV in de huidige vorm zal verdwijnen. Er zal een verschuiving plaats vinden van short form video naar long form video op internet. De TV is volgens Bron niets meer dan een complexe schemerlamp. Er komen ook meer web series beschikbaar op internet. En er vindt een verschuiving plaats van prime time. In de VS beginnen mensen daarom ook afscheid te nemen van kabel TV.
- Twitter is nu op het hoogtepunt. Zal niet meer zo hard groeien, en wordt over 1,5 jaar overgenomen (voorspelt Bron). Twitter heeft namelijk geen strategie en geen businessmodel. Facebook wordt voor familie en vrienden, en Google + voor het delen van passies. Discussies blijven daar bij elkaar geordend. Twitter blijft dan voor live events en ervaringen.
- Alles wordt mobiel. Maar wat is mobiel? Sociale media is mobiel. Wordt vooral via mobiele devices gebruikt. De combinatie van mobiele technologie en locatiegebaseerde informatie wordt steeds belangrijker. Een voorbeeld is near field communication. Een ander voorbeeld is augmented reality. Ook wordt je smartphone gebruikt als afstandsbediening voor diverse apparaten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie