SMS gaat ten koste van schrijfvaardigheid?

Weer een aardig bericht uit de AutomatiseringsGids:
Schrijfvaardigheid gaat teloor door sms’en

Dat is althans de conclusie van een examinator van het Ierse ministerie van Onderwijs (een soort onderwijsinspecteur).


Volgens de examinator laten de examens duidelijk zien dat tekstmessaging, met zijn fonetische spelling en ontbreken van interpunctie, afbreuk doet aan de kennis van scholieren van de correcte spelling. Daarnaast zag de examinator een duidelijke tendens om vragen met korte zinnetjes te beantwoorden, in plaats van met een uiteenzetting waarin ze de ‘breedte en diepte van de opgedane kennis’ etaleerden.

Wat dit betreft ben ik een ‘ouderwetse’. Ik neem geen genoegen met de opvatting ‘dan passen we onze taal maar aan’. Natuurlijk, taal is altijd in ontwikkeling. Maar ik zou als docent, werkgever of wat dan ook het niet accepteren als een jongere in een officieel stuk ‘w8 ff’ zou schrijven (o.i.d.).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

5 reacties

  1. Als docent Nederlands ben ik het grotendeels met je eens Wilfred. Ik zie het hele verschijnsel van sms-/chat-/breezertaal wel als een interessante ontwikkeling. Het getuigt van een zeker taalbewustzijn van jongeren en dat taal in een bepaalde context ‘aanpassing’ behoeft.
    Sms-taal is geen bedreiging voor de schrijfvaardigheid, je moet het vooral zien als een uitbreiding en aanvulling. Afkeuren, bestraffen of afdoen als taalarmoede drijft de leerling echt niet terug in de armen van het Algemeen Nederlands. Leerlingen moeten zich veel bewuster worden van taal en context (of medium). Elke context (sms, blog, chat, sollicitatiebrief, dissertatie, vergadering) heeft een ’taalvorm’ die als het meest gepast kan worden gezien of die het meest functioneel is. Leerlingen moeten het juiste taalgebruik bij de juiste context leren kiezen. Da’s een lastige competentie voor een heleboel en daar zouden taaldocenten zich wat meer bewust van mogen zijn. Jongeren hebben immers relatief weinig ervaringen met niet-zakelijke taalcontext.

  2. Aha! 1 En sms-taal ‘culturaliseren’? Zoals wij van 5 aso (vwo) in een klassikaal experiment probeerden te doen met de 160, de sms-gedichtvorm van Sofie Cerutti, n.a.v. Gedichtendag 2007 … Wat denkt u daar van? We produceerden een wedstrijd: “Gedicht verzonden”, met een Gouden Jury, onder wie Sofie Cerutti, onderwijsminister Frank Vandenbroucke, docente Woord en Creatief schrijven Yella Arnouts en projectmedewerker Stichting Lezen Nederland Martijn Nicolaas. And the winner is …? Kijk eens op ons blogje!
    2 Kunnen jongeren echt niet (meer) schrijven, multigeletterd als ze zijn? Wij van 5 en 6 aso en onze lerares Nederlands bieden de doemdenkers weerwerk met evidence! Een inkijk in hoe we werken en schrijven? Transparantie van leren en taalproductie? Kijk op onze blog!
    3 Zoveel doemdenken, zoveel geleuter over taalverloedering en nog veel meer – nog één voorbeeld: de dooddoener ‘ze lezen niet (meer)!’ – ach, een mens zou er taalkracht bij verliezen! Wat een vertraging levert dat allemaal op, energieverspilling. Elke zwarte gedachte verdringt een roze kijk op leren. Weg van de donderwolken kiezen wij resoluut voor the sunny side of learning (ja, Engels, weer een brrr voor sommigen) … Vriendelijk nodigen we u uit op onze pas gestarte leerblog “The Sausage Machine” op http://janien.wordpress.com. (Opgelet: we zijn eerste beginners, amateurs.)

  3. Beste Wilfred Rubens
    Ik slaag er maar niet in van reacties te ‘plaatsen’: ik probeerde te reageren op uw posts over de kansen die ICT het onderwijs biedt en over sms-taal … Ik weet dat u ze eerst moet goedkeuren, maar ik geloof dat ze gewoon ‘verdwijnen’ voor ze u bereiken?
    Vriendelijke groeten
    Janien Benaets
    janien.wordpress.com

  4. @ Fons: goede opmerkingen wat betreft de taalcontext. Kan ik me helemaal in vinden.
    @ Janine: ik ben bepaald geen doemdenker. Zie ook de ongetwijfeld positieve kanten. Maar ik kan me wel vinden in de opmerkingen van Fons wat betreft de taalcontext. Een mooie uitdaging voor het onderwijs, lijkt me. Ik zal jullie blogt eens bezoeken.
    Verder wat betreft je opmerkingen over het publiceren van berichten. Ik krijg via mail door als een bericht is gepost. Uitgezonderd comment spamming (komt voor) en scheldpartijen (nog nooit meegemaakt) publiceer ik de berichten altijd. Maar ik ben niet 24/7 online. Wel vaak, maar niet permanent. Daarom kan het enkele uren duren vóórdat een reactie is geplaatst.

  5. @Wilfred
    @Fons
    Helemaal akkoord met u beiden! Dat ‘leren’ we toch in ons schoolvak Nederlands: de juiste taal te gebruiken op de juiste plaats en het juiste moment tegenover het juiste publiek met het juiste doel. Anders loopt communicatie fout of stroef of hoogst onaangenaam … Ik sta niets anders voor, ik ben gewoon dat eeuwige VWAB-gezaag beu. (VWAB: vroeger was alles beter – alsof we de klok willen terugdraaien, man man.)Misschien komt dat door de context van het kennis- en vaardighedendebat dat een tijdje geleden in Vlaanderen woedde, aangestoken door leraar Marc Hullebus?
    Wilfred een doemdenker? Neen, dat bedoelde ik niet! Kijk hoe hij ons haast dagelijks inspireert tot communicatie in mooi en aangenaam leesbaar Nederlands op een stijl- en respectvolle blog. In dié context tegenover zo’n gedreven expert kunnen we toch niet anders dan de taal van deze omgeving overnemen?
    Succes voor u beiden, fijn dat u een kijkje komt nemen, Wilfred. Hopelijk bevalt onze Sausage Machine! Zo u wenst, kunt u op ons blogje stemmen op http://www.startup2.eu. De deadline is 2 mei!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *