SMS is het dagdromen van 21ste eeuw onderwijs (#in)

During boring classes, texting is the new doodling laat zien dat studenten sms-berichten kunnen versturen, zonder op het scherm te hoeven kijken. De docent heeft dan de indruk dat h/zij toch aan het opletten is. Onderzoek laat zien dat sms-en afleiding nummer 1 is, tijdens het onderwijs. Populairder dan het maken van 'nutteloze' schetsen of dagdromen. De reden dat men sms't is overigens 'verveling'.

Studenten beschouwen het gebruik van de mobiele telefoon of sms-en in de klas vaak als een recht. Eén op de vier lerenden vindt de mobiele telefoon afleidend (de rest beschouwt de mobiele telefoon dus niet als afleiding).

Opvallend is ook de anekdote van de studente die meer dan 150 berichten per dag verstuurd. Maar niet tijdens de les. 'Les' beschouwt zij als

a "nice break" from the phone and its unceasing demands on her time and attention.

Het artikel gaat verder in op de vraag hoe hier mee om te gaan. Negeren, bestraffen, of toestaan (bijv. korte reacties op dringende en makkelijk te beantwoorden vragen) en zelfs gebruiken (o.a. voor vraag- en antwoord). Dat laatste kan zelfs positief bijdragen aan het leren, blijkt uit onderzoek.

Tenslotte bevat het artikel ook enkele tips voor docenten:

to have clear, written policies on texting, to circulate around the classroom and make frequent eye contact, and to avoid focusing all their attention on their lecture notes or PowerPoint presentations.

Via Twitter, @wfvanvalkenburg.

(Nog steeds geschreven tijdens het waken bij mijn schoonvader)

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *