Sms-en tijdens de les gaat ten koste van het leren

Zijn er nog mensen die geloven in multitasken? Welnu: een onderzoeker van de Universiteit van Pittsburg helpt hen definitief uit hun droom. Studenten die tijdens de les sms-en lopen het risico minder te leren dan studenten die opletten. Moeten de mobieltje’s toch maar uit tijdens de les?

Onderzoeker Fang-Yi Flora Wei publiceert in juli een paper in Communication Education. We moeten het voorlopig met een persbericht doen. Daarin lezen we over deze studie:

  • Het onderzoek is uitgevoerd onder 190 studenten.
  • Tijdens een hoorcollege van 50-75 minuten leest men gemiddeld 2,6 smsje’s en versturen studenten gemiddeld 2,4 smsje’s.
  • Studenten die tijdens een hoorcollege sms-en vinden het moeilijker om hun aandacht ‘bij de les’ te houden. Daarom gaat dit ten koste van het leren.
  • Studenten met veel zelfdiscipline zijn minder geneigd om tijdens de les te sms-en, en steken meer op van de les dan studenten met minder zelfdiscipline.

Hebben degenen die pleiten voor een verbod op het gebruik van de mobiel dan toch gelijk? Dat vind ik te kort door de bocht. Als lerenden niet de beschikking hebben over een laptop of tablet PC dan kun je met name smartphones zinvol gebruiken (bijvoorbeeld voor korte zoekopdrachten of voor het houden van peilingen). Tijdens een hoorcollege van 70 minuten kun je ook best een sms-pauze inlassen.

Waar het om gaat is dat je mobiele technologie selectief en betekenisvol tijdens je onderwijs inzet, en daar met lerenden afspraken over maakt. Daar komt bij dat je naar de opzet van hoorcolleges moet kijken, vooral nu je de beschikking hebt over slimme technologie die jongeren zelf meenemen. En waar het ook om gaat is dat we binnen het onderwijs aandacht besteden aan zelfdiscipline en zelfbeheersing. Zie ook mijn blogpost van gisteren.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *