Smartphones tijdens de les: waarom en hoe?

How Teachers Make Cell Phones Work in the Classroom bevat een groot aantal voorbeelden van een zinvol didactisch gebruik van de smartphone tijdens het onderwijs. Op basis van dit artikel vat ik samen waarom en hoe je mobiele telefoons ’tijdens de les’ kunt inzetten.

Waarom?

  • Checken of studenten een bepaald concept hebben begrepen.
  • Vastleggen van ideeën en notities om deze later te hergebruiken.
  • Berekeningen maken.
  • Communiceren.
  • Ideeën expliciet maken.
  • Lerenden motiveren om ‘bij de les’ te blijven.
  • Meer lerenden laten participeren tijdens klassikale interacties.
  • Rijkere integratie van data, een meer dynamische leerervaring en een grotere cognitieve belasting.
  • Ondersteunen van peer-instructie en onderzoekend leren.
  • Gemakkelijk en snel feedback krijgen tijdens de les.
  • Lerenden leren om op een verantwoordelijke manier te communiceren met mobiele technologie.

Hoe?

  • Aan het begin van de les sms je via Remind101 een uitdagende vraag met betrekking tot het onderwerp van de les. Lerenden gebruiken hun mobiel om het antwoord op te zoeken en te sms-en.
  • Lerenden tijdens de les antwoorden op vragen laten geven, of laten reageren op stellingen. Bijvoorbeeld via student response systemen. Lerenden zien meteen welk antwoord het meeste wordt gekozen. Deze manier van visualiseren is meer indringend. De snelle response versnelt het leerproces.
  • De docent geeft extra uitleg aan kleine groepjes lerenden, die aan opdrachten maken. Deze uitleg neemt hij op zijn iPad op en stelt deze online beschikbaar. De andere lerenden kunnen deze uitleg via hun smartphone raadplegen, terwijl de docent zichzelf niet hoeft te herhalen.
  • Bondige samenvattingen schrijven over complexe concepten, en deze samenvattingen delen met elkaar.

Het artikel besteedt ook aandacht aan het risico dat lerenden misbruik maken van de mobiele telefoon als zij geanonimiseerd kunnen reageren (‘inappropriate statements‘).

De toepassingen, uit het artikel, kunnen ook met andere technologieën worden uitgevoerd. Maar als je niet altijd de beschikking hebt over laptops, netbooks of tablets dan biedt de smartphone kansen voor activerende didactiek, zo veel maakt het artikel duidelijk. Daarbij zou het streven moeten zijn:

In the most ideal class settings, mobile devices disappear into the background, like markers and whiteboards, pencil and paper – not because they’re not being used, but because they’re simply tools, a means to an end.

Uiteraard zijn er meer redenen en toepassingsmogelijkheden te bedenken. How Teachers Make Cell Phones Work in the Classroom onderstreept wat mij betreft de didactische relevantie van dit apparaat, als je geen beschikking hebt over andere technologie.

Zie ook:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *