Slimme inzet van technologie #NLE2019

Marcel de Leeuwe ging in zijn sessie tijdens de Next Learning in op ontwikkelingen op het terrein van technology enhanced learning, op basis van ervaringen in de loop der jaren en binnen verschillende organisaties.

Marcel illustreerde via een video dat in 1967 al functionaliteiten van nu werden voorspeld (zoals online winkelen). De sociale aspecten en de technologie werden echter niet correct voorspeld. Een van de uitdagingen is volgens Marcel het beheren en koppelen van systemen.

Marcel vroeg ook wat het verschil is tussen de mobiele telefoon Nokia en de smartphones van nu. De verwachtingen van mensen veranderen, en worden hoger. In ons gespreksgroepje gaven we ook aan dat we veel sneller een smartphone gebruiken, maar doordat we veel meer applicaties gebruiken (en ons sneller laten afleiden), zijn we er wat betreft efficientie niet veel mee opgeschoten. Technologieën beïnvloeden namelijk ook ons gedrag (zo leerde McLuhan ons al decennia geleden).

Marcel gaf aan dat sneller steeds belangrijker wordt, dat samenwerken belangrijker wordt en dat het een uitdaging is om mensen meer te binden en duurzamer inzetbaar te houden. Mensen worden ook kritischer (bijv. reviews van artsen beoordelen). Op het gebied van leren lijken klanten ook kritischer te worden.

De keuze uit leertechnologie is ook zeer groot. Samen met de hang naar informatie op tijd en op maat, de kritische collega en de behoefte om snel informatie te vinden, leidt dit tot andere manieren van leren. Bij het Spaarne Gasthuis hebben ze bijvoorbeeld een hackaton gebruikt om een nieuw prototype te ontwikkelen voor een leerinterventie. De praktijkvraag was leidend en leidde tot verschillende oplossingen (althans prototypes).

Marcel liet ook zien hoe KLM nu performance support gebruikt (met onder meer stap voor stap instructies). De vraag was: voer een nieuwe service uit in de World Business Class (diner bestellen wanneer je wilt). 10.000 stewards en stewardessen moesten dit leren. Ze starten in een leeromgeving, daarna volgende men een face to face workshop en daarna gebruikte men een op maat gemaakte performance support app. Hebben mensen wel tijd om op een vlucht de app te raadplegen? Ja, want er zijn ook rustige momenten om de app te raadplegen. Maar niet op het moment van toepassen.

Een belangrijke uitdaging hierbij is het gebruik van diverse leeromgevingen (Saba, Moodle, zelfstudiemodules gemaakt in Storyline, een app op maat gemaakt, Goodhabitz aanbod). Voor de gebruiker was het een geheel. Onder de motorkap waren systemen aan elkaar gekoppeld. De app weet echter niet wie je bent. De app is dus niet gepersonaliseerd.

Applicaties als PowerApp of de Memotrainer van aNewSpring bouwen wel historie van data op. Alleen gebruik je meerdere systemen, zodat de leerhistorie van lerenden gefragmenteerd wordt opgeslagen. Lerenden gebruiken bijvoorbeeld apps voor microlearning om continu te werken aan het op peil houden van kennis, Ze worden dus permanent getoetst, en hoeven niet meer naar een 4 uur durende training.

Dankzij xAPI en de Learning Recordstore kun je wel die historie van lerenden centraal vastleggen. Francois Walgering mocht dit, net als in de vorige sessie, weer toelichten. Zij analyseren samen met de Universiteit Twente bijvoorbeeld sentimenten over leren. Ook kunnen zij notificaties versturen op basis van gedrag. Francois liet ook visualisaties van patronen zien. Via vier kwadranten maken zij inzichtelijk of men risico’s loopt op uitval.

Hoe vinden medewerkers dit? Proberen zij deze aanpak niet te omzeilen? Marcel adviseerde daarom om deze tools in handen van medewerkers te geven. Gebruik het niet als controlemechanisme. Medewerkers kunnen ook tal van interventies vastleggen.

Gebruik het wel om het leerproces te analyseren en data te gebruiken om medewerkers te ondersteunen. Bij KLM zagen ze op een gegeven moment dat medewerkers vaak Excel-cursussen raadpleegden. Omdat men rapportages moesten maken. Daar kun je op anticiperen (instructies aanbieden voordat ze rapportages moeten maken).

In dit kader zijn ook open badges interessant die je bijvoorbeeld op je LinkedIn-profiel kunt plaatsen. Daarmee kun je ook laten zien wie de badge heeft verstrekt en hoe lang deze geldig zijn).

Tips van Marcel:

  • Lees je in op xAPI (o.a. Watershed).
  • Zoek naar relevante data en inzichten, maar start niet vanuit technologie.
  • Experimenteer met open badges (o.a. openbadges.me). Geef niet voor elke ‘scheet’ een badge.
  • Experimenteer met een LRS (zoals LearningLocker).
  • Dank in waarde voor de organisatie (en m.i. ook het individu), en niet in waarde voor de technologie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *