Eén van de bekende aanbieders van Massive Open Online Courses, Udacity, gaat samen met de San Jose State University tegen geringe kosten online cursussen aanbieden, die studiepunten opleveren. Dit SJSU Plus Program is daarmee een interessante ontwikkeling op het gebied van MOOC’s.
Massive Open Online Courses kennen namelijk een aantal beperkingen. Zo is er sprake van een nog niet uitgekristalliseerd business model, en een onduidelijk civiel effect. Het SJSU Plus Program komt aan deze twee kritiekpunten tegemoet. De initiatiefnemers ontvangen inkomsten, waardoor deze cursussen duurzaam kunnen worden aangeboden. Bij succesvolle afronding krijgen studenten een certificaat dat erkend wordt door het California State University (CSU) system en de meeste Amerikaanse colleges en universiteiten.
Deze MOOC’s worden daarmee waarschijnlijk wel minder massaal en minder ‘open’. Ze gaan meer op gewone ‘online courses’ lijken. Toch is het bedrag van 150 dollar per cursus laag, in vergelijking met gewone cursussen van Amerikaanse universiteiten. Dit initiatief bevordert daarmee wel degelijk de toegankelijkheid van het hoger onderwijs.
In feite hanteren Udacity en San Jose State University hiermee het iTunes Store-model: door het bedrag laag te houden, hoop je veel klanten aan te trekken waardoor je toch uit de kosten komt. Ik ben benieuwd of dat ook met cursussen, waarvoor je studiepunten krijgt, gaat lukken. Dat zou een belangrijke voorwaarde voor disruptieve innovatie zijn.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie