Enkele weken geleden hield sir Ken Robinson via video een korte toespraak tijdens de TEDx London. Robinson pleitte hierin voor een meer holistische benadering van onderwijs, voor een balans tussen kunst en wetenschap. Volgens hem moeten principes van onderwijsvernieuwingen niet beperkt blijven tot ‘alternatief onderwijs’, maar moeten zij mainstream worden. Deze principes zijn er immers juist op gericht om jongeren weer gemotiveerd te krijgen voor onderwijs.
Robinson noemt onder meer een gepersonaliseerd curriculum, een intensieve relatie tussen docent en lerenden, groepswerk, en het identificeren van individuele talenten. Nieuwe technologie kan helpen deze uitgangspunten in de praktijk te brengen. Niet uit zichzelf. Het is afhankelijk hoe je er mee om gaat.
Via Tina Barseghian
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
RT @wrubens: Geblogd: Sir Ken Robinson: principes onderwijsvernieuwingen moeten mainstream worden (#in) http://t.co/Z4U40CgX
RT @wrubens: Geblogd: Sir Ken Robinson: principes onderwijsvernieuwingen moeten mainstream worden (#in) http://t.co/Z4U40CgX
RT @wrubens: Geblogd: Sir Ken Robinson: principes onderwijsvernieuwingen moeten mainstream worden (#in) http://t.co/Z4U40CgX
Na het beluisteren van zijn talloze speeches en het lezen van enkele artikelen bekruipt me het gevoel dat hij slechts weet waarover hij praat als het gaat om kunstonderwijs. Heeft hij eigenlijk bruikbare ideeën als het gaat om het verwerven van basiskennis- en vaardigheden in bijvoorbeeld exacte vakken? Ik begrijp dat ook leerinhouden aan verandering onderhevig dienen te zijn, en niet slechts de onderwijsvorm, en dat creativiteit in allerlei domeinen van groot belang is, maar welke keuzes wil hij dan maken? Zijn mantra luidt vooral dat ons onderwijssysteem niet meer voldoet, omdat het geworteld is in de negentiende eeuw. Fabrieken waren toen opgedeeld in separate productie-eenheden, net als scholen nu. Die fabrieken bestaan niet meer, dus de huidige scholen moeten ook wel achterhaalde instituten zijn, zo luidt één van zijn redeneringen. Dat lijkt me een gemakzuchtige manier van argumenteren. Uiteraard is verandering nodig in scholen ten gevolge van de IT revolutie. Maar uit de mond van Sir Ken Robinson heb ik nog geen concrete en bruikbare aanbevelingen gehoord om om die verandering gestalte te geven, zonder dat daarbij het kind met het badwater wordt weggegooid.
Back to Basics, maar dan anders: http://t.co/M84c0UxA
Sir Ken Robinson: principes onderwijsvernieuwingen moeten mainstream worden (#in) – http://t.co/UtuBoe8X (via @wilfredrubens)
RT @HartgerWassink: Sir Ken Robinson: principes onderwijsvernieuwingen moeten mainstream worden (#in) – http://t.co/UtuBoe8X (via @wilfredrubens)
Ik vind echt dat je Ken Robinson tekort doet. Hij heeft het vooral over voortgezet onderwijs in het algemeen, en niet over kunstonderwijs. Hij pleit wel voor meer waardering voor creatieve vakken/projecten. Juist omdat je daar werkt aan bekwaamheden die anno nu belangrijk zijn. Robinson benadrukt juist dat ons onderwijssysteem niet meer voldoet omdat de wijze waarop arbeid georganiseerd is, sterk is veranderd (mede als gevolg van technologie). Dat is wat anders dan wat jij stelt.
Robinson wordt dikwijls gevraagd om keynotes te verzorgen. Die zijn bij uitstek conceptueel-beschouwend, al illustreert hij deze wel degelijk met concrete voorbeelden. Ook op andere manieren (bijvoorbeeld via Twitter) wijst hij op illustraties hoe het ook kan. Bijvoorbeeld: http://www.te-learning.nl/blog/?p=4405