Scott Wilson introduceert vandaag een nieuw begrip: shared learning contexts (SLCs). Hij omschrijft dit als
"a new term to cover anything that provides a space where a group of people engage in learning, whether informal or formal, and wether or not there is any sort of assessed outcome."
Wilson probeert hiermee een leeromgeving te duiden, waarin formeel en informeel leren worden gecombineerd. Niet de leeractiviteiten en functionaliteiten staan centraal, maar de leerdoelen. Een e-learning framework (dat uit verschillende componenten kan bestaan en waarover ik eerder blogde), moet dit mogelijk maken.
Wilson werkt dit in twee scenario’s beknopt uit. Volgens mij is hij daarbij niet helemaal consistent. Zo geeft hij het voorbeeld waarin sprake is van een gepersonaliseerde leeromgeving, die uit verschillende componenten bestaat. Hierin staat het individu centraal en niet een "group of people" die hij in zijn definitie heeft opgenomen.
Ik zou er voor willen kiezen om uit te gaan van een persoonlijke leeromgeving (personal learning context), waarin de individuele leerdoelen centraal staan. Dat het individu aan deze leerdoelen werkt met anderen (informeel en formeel), ligt voor de hand en is zelfs in veel gevallen wenselijk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie