Vanochtend heb ik in Leuven een drie uur durende bijeenkomst verzorgd over trends en ontwikkelingen op het gebied van technology enhanced learning. Doelgroep waren ICT-managers van Nederlandse instellingen voor hoger beroepsonderwijs. Wat is mij opgevallen?
COMIT is het coördinerend overleg managers informatietechnologie: een overleg voor en door ICT-managers van Nederlandse hbo-instellingen. Zij waren maandag tot en met vanochtend in een hotel in Leuven voor overleg bij elkaar. Ik mocht vandaag een sessie verzorgen over trends op het gebied van het versterken van leren met behulp van technologie.
Ik ben eerst kort stil blijven staan bij de geschiedenis van ICT in het onderwijs. Na de gebruikelijke waarschuwingen over trends, hypes en tools hebben we presenterend en discussiërend negen trends doorgenomen. Een paar opvallende zaken (mijn interpretatie):
- We hebben gesproken over de invloed van technologie op onderwijs. Eén van de aanwezigen gaf aan dat je weliswaar kritisch kunt zijn over het gebruik van technologieën, maar dat de invloed van ICT op onze samenleving wel een feit is (en ook groot is). Ik heb aangegeven geen technologisch determinist te zijn, maar ook denk dat ICT onmiskenbaar invloed heeft en zal hebben op leren, opleiden en onderwijs. ICT is een middel, katalysator en enabler.
- Nog steeds wordt binnen hbo-instellingen soms ‘hijgerig’ -en technologiegedreven- achter hypes aangelopen. Hoe kun je zien of iets een trend of hype wordt? Mijn reactie: door nieuwsgierig te zijn, open te staan maar ook door niet meteen bovenop een nieuwe ontwikkeling te ‘springen’. Je kunt best de kat uit de boom kijken. Daar is tijd genoeg voor omdat trends op het gebied van technology enhanced learning zich in een betrekkelijk traag tempo voltrekken. Als een nieuw fenomeen na een jaar of twee aantoonbare meerwaarde heeft ten opzichte van de technologie die we op dat moment gebruiken, dan is het vermoedelijk een ‘blijvertje’ (niet tot in de eeuwigheid, overigens).
- Veel van de aanwezige ICT-managers gaven aan dat het concept van de flipped classroom, mobiele en draadloze technologie voor leren, en weblectures/virtual classes in geringe mate binnen hun onderwijsinstellingen worden gebruikt. Ik had verwacht dat mobiele technologie en weblectures en virtual classes intensiever gebruikt worden. Mobiele technologie wordt op grote schaal gebruikt, maar vermoedelijk op veel kleinere schaal voor leren. De populariteit van weblectures neemt toe, maar op het totaal aan onderwijsactiviteiten is het aandeel weblectures gering. Uiteraard gaat het hierbij om perceptie. Maar dan nog.
- We hebben uitgebreid gesproken over de verschillende factoren die er toe bijdragen dat ICT onderwijs, opleiden en leren daadwerkelijk kan helpen versterken. We hebben onder meer gesproken over het belang van dialoog tussen onderwijs en ICT. De aanwezige ICT-managers wilden hier nadrukkelijk hun steen aan bijdragen.
Hieronder vind je mijn slides. Kijk vooral ook naar de op één na laatste ;-).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie