Vandaag heb ik tijdens de Inspiratiedag van SintLucas twee keer een korte sessie verzorgd over e-learning trends en ontwikkelingen. Ik heb daarbij vooral gekeken naar de relevantie van ontwikkelingen op het gebied van ICT voor de onderwijspraktijk.
Ik heb e-learning gepositioneerd als een fenomeen dat de potentie heeft om leren te personaliseren en ‘rijker’ te maken (aantrekkelijker, effectiever, efficiënter). Dank zij ICT kan onderwijs, opleiden en leren worden versterkt, vernieuwd of zelfs getransformeerd.
Ik heb vervolgens de volgende trends besproken:
- Dankzij e-learning (bijvoorbeeld door te leren in netwerken en communities) kun je werken aan integrale beroepsvorming.
- Dankzij mobiele en draagbare technologie kun je leren in authentieke contexten beter mogelijk maken.
- Adaptieve technologie en learning analytics maken het mogelijk leren verder te personaliseren en te flexibiliseren.
- Dankzij ICT kun je meer uitdagend en rijker onderwijs ontwikkelen en verzorgen (gamification, simulaties, pitches met peer review, en de elektronische leeromgeving voor co-creatie zijn daar voorbeelden van).
- Blended learning wordt de ‘default’ manier van leren.
Ik ben niet toegekomen aan trends 6: Dankzij ICT kunnen we meer lerenden bereiken (MOOCs zijn daar een voorbeeld van).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie