Serendipitous learning tijdens formeel leren

Constructing Modern Knowledge is een professionaliseringsactiviteit waar docenten kennis creëren rond betekenisvolle projecten. In de blogpost Serendipitous learning laat Gary Stager aan de hand van ervaringen zien hoe deelnemende docenten tijdens deze georganiseerde, formele, leeractiviteit ’toevallig’ –serendipitous– leren:

Often, when initial goals are abandoned based on new questions, discoveries or curiosity, the result is deep personal learning. When learners are permitted to follow their own intuitions and inquiry, the resulting knowledge constructed may exceed the teacher’s curriculum.

De belangrijkste reden hiervan blijkt te zijn dat het programma geen dichtgetimmerd curriculum bevat. Deelnemende docenten hebben de ruimte om te werken aan eigen, zich ontwikkelende, leerdoelen. Daarbij beschikken zij over een breed scala aan leermaterialen.

Deze blogpost laat zien wat de kracht kan zijn van autonomie binnen leersituaties. Tevens illustreert de bijdrage dat je formele en informeel leren heel goed met elkaar kunt combineren. Het feit dat deelnemende docenten werken aan eigen, zich ontwikkelende, leerdoelen wordt m.i. wel beïnvloed doordat deze docenten voortbouwen op ervaringen en voorkennis. Voor ‘beginners’ is dit vaak complex.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *