Serendipiteit vorm geven (#in)

Ik heb herhaaldelijk geblogd over de kracht van serendipiteit voor leren (bijvoorbeeld hier, hier en hier).

Serendipity learning is dan leren dat toevallig plaats vindt. Jane Hart noemt het ook wel accidental & serendipitous learning, dat zij definieert als

Learning = acquiring knowledge without realising it.

Je bent niet persé van plan om te leren, maar je stuit bijvoorbeeld via Twitter op een boeiend artikel dat je leest, verwerkt en verbindt met eerder opgedane kennis (ik spreek liever van kennis ontwikkelen of creëren dan kennis acquireren).

Volgens John Hagel III en John Seely Brown is serendipiteit geen kwestie van puur geluk. Je kunt serendipiteit volgens hen ook vorm geven. Drie keuzes zijn volgens hen daar op van invloed:

  • Waar je je tijd besteed (participeren in sociale netwerken bevordert bijvoorbeeld serendipiteit).
  • Hoe je je tijd besteed. De auteurs stellen: "How do we stand out and get noticed so that we attract unexpected encounters?"
  • Hoe je de waarde van onverwachte ontmoetingen maximaliseert (doe je er wat mee of niet).

Geluk kun je volgens het bekende gezegde afdwingen. Serendipiteit kun je in elk geval bevorderen. Wat mij betreft ligt daar ook een taak voor het onderwijs en opleidingsorganisaties. 

Deze blog post Shape Serendipity, Understand Stress, Reignite Passion bevat nog meer lezenswaardig materiaal. Bijvoorbeeld over het belang om passie en professie te integreren.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *