Mijn collega Marcus Specht heeft een interessante blogpost geschreven over het gebruik van sensortechnologie voor het verzamelen van gegevens, die lerenden kunnen helpen te reflecteren op hun leerproces. Op dit moment is deze ontwikkeling nog toekomstmuziek, maar een perspectief is er zeker voor:
In relation to personalisation and personalized learning the questions is how far the system are just used for tracking and mirroring and if they get used for coaching, tutoring, mentoring, or even control. The vision then would then become a kind of sensor enabled cyborg with feedback loops to control every aspect of life.
Vooral de combinatie van diverse sensoren zou rijke informatie moeten kunnen opleveren.
Natuurlijk zitten hier de nodige haken en ogen aan. Denk aan privacyvraagstukken (lees ook het commentaar bij deze blogpost) of aan de vraag of de data wel informatie opleveren voor relevante interventies in een leerproces. Misschien kun je geen didactische interventies plegen voor iets wat door sensoren is waargenomen?
Je kunt m.i. op dit moment alleen maar concluderen dat hier nog veel onderzoek naar gedaan moet worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Interessant thema Wilfred. Ik heb onlangs met veel plezier en verbazing het boek Infinite Reality gelezen van Jim Blascovich en Jeremy Bailenson. Ongelooflijk wat nu al mogelijk is om via sensoren bijvoorbeeld je e-learning programma (al dan niet in een 3D virtuele wereld) real-time aan te passen voor een optimaal leerproces. Een aanrader voor de liefhebber. Groet, Ger
@Ger Driesen: dank voor de tip!