In het artikel "Network-Based Learning and Assessment Applications on the Semantic Web" probeert David Gibson te illustreren hoe (t)e-learning verandert als gevolg van het semantische web. Albert Benschop definieert dit als "een netwerk van betekenisvolle gegevens dat op een zodanig wijze is gestructureerd dat een computerprogramma over voldoende informatie over de gegevens beschikt om die te kunnen verwerken".
Gibson stelt o.a.:
"The SW architecture will make it possible for one application to tell another not only exactly what the information is about, but also how to use the information it receives."
Volgens Gibson nemen applicaties docenttaken over (zoals het aanbieden van relevante bronnen en het helpen formuleren van leerdoelen). Dit is natuurlijk al vaker beweerd. Het veronderstelt m.i. een bepaalde logica, waar bij leren volgens mij niet altijd sprake van is. Als je eerst de bronnen A, B en C hebt geraadpleegd dan hoef je niet automatisch op zoekte zijn naar bron D.
Toch is deze complexe ontwikkeling belangrijk om in de gaten te houden. Ik heb de laatste tien jaar in elk geval afgeleerd om te zeggen: "Dat gaat nooit gebeuren".
Meer weten over het semantische web?
Zie ook de site van Albert Benschop.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie