Second Life en (t)e-learning

Ik was nog een bijdrage schuldig over een workshop over Second life en (t)e-learning, die ik tijdens het EFOLD-congres heb bijgewoond. Bij dezen.

Margarita Pérez-García behandelde tijdens deze sessie onder meer toepassingsmogelijkheden van Second Life (SL), aspecten van een succesvolle integratie van ICT (en dus SL) in het onderwijs en goede en slechte ervaringen met SL (vanuit het perspectief van de docent).

Pérez-García presenteerde een hele waslijst van toepassingsmogelijkheden van SL binnen het onderwijs. De meest krachtige vind ik persoonlijk het nabouwen van artefacten (piramides, musea, moleculen, enzovoorts) die lerenden vervolgens actief kunnen bestuderen. Het is bijvoorbeeld niet meer mogelijk om daadwerkelijk een piramide van binnen te bezoeken en te bestuderen. In SL kan dat wel. Een andere krachtige toepassing is het experimenteren met bepaalde rollen en identiteiten, of het visualiseren van een abstract concept.

Pérez-Garcia presenteerde een mooi model waarin je zelf kunt nagaan of jouw organisatie klaar is om met SL (en ICT in het algemeen) aan de slag te gaan.


Assessing factors towards the successful intregration of ICT
Originally uploaded by margaperez.

Dit model maakt een onderscheid tussen het profiel van de organisatie (denk aan beleid of aan ICT-ondersteuning), het profiel van de lerende (o.a. beschikbaarheid technologie, motivatie), het profiel van de onderwijsgevende (o.m. houding, vertrouwd met ICT, didactische expertise) en het teaching & learning-profiel (curriculum, mate van flexibiliteit).

Margarita Pérez-García gaf ook aan dat de meeste mislukkingen en succesfactoren te maken hebben met een slecht of goed didactisch ontwerp. Het ontwikkelen van een dergelijk ontwerp is erg arbeidsintensief. Zij gaf als voorbeeld dat de voorbereiding van een één uur durende workshop in SL haar maar liefst 25 uur aan voorbereiding had gekost. Mede daarom stelde Margarita Pérez-García dat SL didactisch veel belovend is, maar tevens zeer veeleisend. Zij suggereerde daarom om als onderwijsinstelling/opleidingsinstituut de ontwikkeling van omgevingen binnen SL uit te besteden. Ook kunnen ontwikkelaars veel hulpmiddelen in de ICT-library van SL vinden.

De verzamelde bronnen bij de workshop vind je op een wiki. Je moet geregistreerd zijn om de bronnen te kunnen bekijken.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

3 reacties

  1. Hi Wilfred, Although unfortunately i don’t understad a word about what you write here, i leave here the link to the post wher i provide the workshop resources and invite for participation in a distance workshop where participants can explore SL and education and have fun at the same time via cooperatives games. Best, Margarita

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *