Scoop.it als leermiddel

Why Scoopit Is Becoming An Indispensable Learning Tool is een bruikbaar samenvattend artikel over de educatieve waarde van Scoop.it.

Het gaat me te ver om Scoop.it als een onmisbare leertechnologie te bestempelen, maar erg handig voor leren is dit gebruiksvriendelijke sociale medium inderdaad. Scoop.it kun je gebruiken voor het cureren van internetbronnen en het op thema delen van bronnen met anderen (eventueel voorzien van commentaar). Leanna Johnson geeft aan dat lerenden met behulp van deze tool kritische denkvaardigheden ontwikkelen, trends binnen discussies ontdekken, schrijfvaardigheden ontwikkelen, en interacteren en delen met een breed netwerk. Zij stelt zelfs:

But perhaps more importantly, students practice digital citizenship and personal responsibility to lifelong learning.

Het gebruikersvriendelijke (en mobiele) platform vermindert volgens haar ook nog stress, en het vergroot de productiviteit van lerenden. In haar bijdrage somt zij summier redenen op waarom lerenden en onderwijsgevenden van Scoop.it houden. Zij geeft onder ander aan dat alle niveaus van Bloom’s herziene taxonomie erbij betrokken worden (helaas ligt zij dit niet verder toe).

Johnson raadt overigens aan lerenden met een schoolaccount te laten ‘scoopen’, en hun initialen toe te voegen aan persoonlijke opmerkingen bij gefilterde bijdragen. Zij  werkt vooral met jongere kinderen. Bovendien is ‘inappropriate use‘ in de VS veel meer een issue: een topless dame wordt als gevaarlijker beschouwd dan een semi-automatisch wapen.

De toonzetting van Leanna Johnson is nogal Amerikaans-juichend. Aan de andere kant snap ik het ook wel. Scoop.it is een zeer eenvoudig te gebruiken middel waarmee je de enorme hoeveelheid content in de greep kunt houden, kunt delen en via korte reflecties waarde kunt toevoegen aan bijdragen van anderen. Ik gebruik Scoop.it sporadisch omdat ik al veel blog, een RSS-reader en Twitter gebruik voor het filteren, en Tumblr en Twitter gebruik voor attenderen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *