Op dit moment discussiëren Angelsaksische edubloggers over e-learning 2.0 en school 2.0. Grosso modo lijken er twee ‘kampen’ te zijn:
- Het eerste ‘kamp’ lijkt de nadruk te leggen op nieuwe manieren van leren die mogelijk worden als je social software inzet.
- Het tweede ‘kamp’ vindt ‘school 2.0’ eigenlijk een contradictio in terminis. (E)-learning 2.0 staat voor hen min of meer gelijk met een heel andere benadering van leren. Een benadering waarbij onder meer sprake is van ontschoolsing. Stephen Downes, bijvoorbeeld, lijkt niet te geloven in een herontwerp van het onderwijs.
Volgens mij zit ik in een derde kamp. Ik geloof wel in herontwerp van het onderwijs, bijvoorbeeld in een goede manier van invoering van integrale beroepsvorming. Ik geloof in het innovatieve vermogen van het onderwijs, al is het een hele uitdaging om dat vermogen te benutten. Mensen die beweren dat het onderwijs in honderd jaar niet is veranderd, chargeren m.i. enorm. Daarnaast denk ik dat veel lerenden veel baat hebben bij leren in gemeenschappen of netwerken.
Interessante bijdragen (plus discussies en links):
- Why Teachers Don’t Use Web 2.0 – an Historical Perspective (van Gary Stager)
- Stager, Logo and Web 2.0 (van Stephen Downes)
- It’s Not About Web 2.0 It’s About Learning! (van Stephen Downes)
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Dag Wilfred,
Wat een helder verhaal weer (ook al maakt het een post die ik nagenoeg af had voor mijn eigen blog nagenoeg overbodig).
Ik sta vooralsnog bij je in kamp 3, maar dat is vooral uit de praktische overweging dat kamp 2 nog ver voorbij de horizon van het Nederlandse onderwijs ligt. Downes’ ideeën over ontschoolsing spreken me erg aan. Neemt niet weg dat wat voor visie je ook hebt over wat Onderwijs 2.0 moet inhouden, er in Nederland nog een lange lange weg te gaan is. Integratie van dit soort snel bewegende innovatie technologie in het onderwijs is voor een belangrijk deel afhankelijk van de acceptatie van die technologie van hen die het onderwijs maken. Van docent tot schoolleiding tot Onderwijsraad tot ministeries. Vooralsnog lijkt vooral de leerling het minste moeite te hebben met al die niewlichterij.
Kon het niet nalaten om er op mijn eigen blog toch ook nog even op in te gaan.