Aanleiding voor het bericht over Edutopia was eigenlijk een artikel van Marc Prensky: Adopt and Adapt, 21st-Century Schools Need 21st-Century Technology (via elearningpost).
Prensky beschrijft vier stappen die scholen doorlopen als het gaat om de adoptie van technologie:
- Dabbling (dat letterlijk "spetteren" betekent, maar het beste omschreven kan worden als "spelen in de zandbak", een beetje aanklooien).
- Oude dingen op oude manieren doen. Je gebruikt ICT, maar de manier van leren verandert niet (wat niet altijd slecht hoeft te zijn). Prensky:
"I would even include writing, creating, submitting, and sharing work digitally on the computer via email or instant messaging in the category of doing old things (communicating and exchanging) in old ways (passing stuff around.) Is there educational progress, though? It appears that students who write on a computer turn in longer and higher-quality assignments than those who compose by hand, even though it’s still writing. If they are writing better and more detailed papers, yes, there has been progress."
- Oude dingen op nieuwe manieren doen. Je vertelt bijvoorbeeld niet meer over een complex biologisch proces, maar laat het studenten via een animatie zien of via een simulatie ontdekken.
"But there are many more old things children are doing in new ways — innovations they have invented or adopted as their preferred method of behavior — that have not yet made their way into our schools. (…) If we want to move the useful adoption of technology forward, it is crucial for educators to learn to listen, to observe, to ask, and to try all the new methods their students have already figured out, and do so regularly. "
- Nieuwe dingen op een nieuwe manier doen.
"For the digital age, we need new curricula, new organization, new architecture, new teaching, new student assessments, new parental connections, new administration procedures, and many other elements. (…). What we’re talking about is invention — new things in new ways. Change is the order of the day in our kids’ twenty-first-century lives. It ought to be the order of the day in their schools as well. Not only would students welcome it, they will soon demand it. "
Leuk geschreven artikel over een zeer relevante materie. Typische Prensky stijl. En inderdaad: de "digital immigrant" komt ook langs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie