Scholen kunnen leren van sociale media #ele12

Wat kunnen opleidingen en scholen leren van de werking van sociale media en games? Die vraag stond centraal in de keynote van Erwin Blom. Op dat terrein kan het onderwijs nog het een en ander leren.

Erwin Blom (@erwblo) vertelde tijdens het E-learning Event hoe hij ontdekte dat een krachtig netwerk tot slimmere en betere resultaten kan leiden. Samen weten we meer en kunnen we meer. Sociale media maken dit mogelijk. Je leert er verhalen mee vertellen. Je moet wel leren de juiste vragen te stellen. Leren vindt vaak spelenderwijs, en zelfontdekkend plaats. Dankzij sociale media wordt kennis bereikbaar, en mensen bereikbaar (netwerk bouwen). Wie zichzelf goed vindbaar maakt met waardevolle inhoud is klaar voor de toekomst.

Hij gaf ook voorbeelden van applicaties en apps waarmee mensen zelf bijvoorbeeld leren programmeren. Foodzy is een applicatie waarin je bijhoudt wat je eet. Je krijgt inzicht in je eetgedrag.

Volgens Erwin zie je twee zaken terug bij het gebruik van applicaties voor leren:

  • We kunnen steeds meer zelf.
  • Leren wordt leuker als je het samen doet.

Erwin’s zoon heeft bijvoorbeeld een hekel aan school, maar leert bijvoorbeeld Engels via YouTube. Hij gamet ook en maakt online video’s. Daarvan leert hij onderzoek doen, omgaan met reacties en creatieve vaardigheden. Erwin’s dochter blogt, en leert daarvan (verhalen vertellen, opbouw, vorm en inhoud en vorm zoeken, omgaan met reacties, hoe bereik je een publiek, discipline opdoen door op vaste tijdstippen te bloggen).

Hoe kunnen scholen hiervan leren? Hoe kan een school waarderen wat jongeren van games en sociale media leren? Zet producten van leerlingen ook in de etalage. Als school word je immers ook een mediabedrijf. Maak ook gebruik van de expertise van jongeren. Des te meer leren spelenderwijs kan, des te beter is het. Erwin’s conclusie: leer verhalen vertellen, leer ze verspreiden, leer te netwerken. Kijk naar de mogelijkheden, niet naar de risico’s.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *