Moderne werkomgevingen verlangen steeds vaker onderlinge samenwerking van medewerkers. Daarom zou het onderwijs volgens Andrew Marcinek ook meer moeten doen met collaborative assessments (beoordelingen waarbij lerenden samen moeten werken). In deze bijdrage schetst hij een globaal beeld van deze manier van beoordelen. Een aantal kenmerken valt daarbij op:
- Er wordt gewerkt met duidelijke doelen en beoordelingscriteria. Lerenden weten wat van hen wordt verwacht.
- Lerenden hebben veel vrijheid in het bepalen hoe zij willen werken. Zij verdelen taken onderling, en kiezen zelf de technologieën die zij willen gebruiken.
- Lerenden publiceren de producten in een besloten omgeving, of publiekelijk geanonimiseerd.
Marcinek schrijft dat lerenden nogal eens moeite hebben met deze manier van beoordelen. Zij hebben vaak liever een 'gewone toets' waarvoor zij een cijfer krijgen. Hij stelt echter:
We cannot fault them into thinking they will be part of an assembly line or a monotonous job. We must promote dynamic, inquiry driven learning that provokes critical thinking and fosters adaptability. We have the ability to connect and challenge our students. We cannot pretend like the future is coming, the future is now, and we must give our students the best opportunity to learn today.
Ik ben op zich voorstander van een groter gebruik van collaborative assessments (niet uitsluitend). Waar Marcinek echter geen aandacht aan besteedt, is dat de individuele bijdrage van lerenden daarbij ook zichtbaar moet worden gemaakt (om zogenaamde 'meeliftgedrag' te voorkomen). Daarnaast lijkt Marcinek erg productgericht te zijn, terwijl bij collaborative assessments het proces juist erg belangrijk is. Je wilt immers dat lerenden beter leren samenwerken.
Marcinek besteedt ook geen aandacht aan wie er beoordeeld (peer assessment, meerdere beoordelaars?). De vrijheid om te werken aan producten zou ik overigens inkaderen. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat lerenden een bepaald product binnen een bepaalde tijd afmaken. De nadruk op duidelijke beoordelingscriteria onderstreep ik overigens. Daar ontbreekt het vaak aan.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie