Tijdens de eerste sessie van het EADL-congres is Eva Cendon van de Berlijnse universiteit voor afstandsleren ingegaan op samenwerkend leren. Een hot issue binnen organisaties voor distance learning, aldus de voorzitter.
Haar universiteit maakt ook gebruik van blended learning, ook al maken face to face seminars maar een klein deel uit van het didactisch concept.
Uitgangspunten zijn:
- Professionals leren als reflective practitioners (o.a. refectie op theory in use vs espoused theory).
- Kennis wordt geproduceerd op de werkvloer, in dialoog. Het is een joint venture tussen docenten en lerenden. Betrokkenen zijn daar zelf verantwoordelijk voor, waarbij je ook rekening houdt met meerdere perspectieven. Kwaliteitscontrole krijgt een ander perspectief, o.a. door peer review.
Deze uitgangspunten impliceren dat je ruimte geeft aan probleemgestuurd leren, aan verschillende perspectieven en aan leren van en aan elkaar.
Een uitdaging daarbij is dat je binnen leerprogramma's ruimte schept voor systematische reflectie vanuit de eigen professie, en dat je rekening houdt met de diversiteit aan achtergronden.
De benadering is volgens Cendon sterk gericht op leeruitkomsten. De transfer naar de dagelijkse praktijk is heel belangrijk. De professionele omgeving vormt dan de basis voor de thema's die worden behandeld. Het vraagt ook om een omgeving waarin jij als professional de ruimte hebt om te leren van fouten. Het gaat om translating knowledge into communicative action.
Deze manier van leren vraagt ook om een nauwe betrokkenheid van de lerende, o.a. door de expertise van lerenden serieus te nemen en gebruik te maken van peer review. Daarbij maakt men gebruik van eenvoudige instrumenten zoals blogs, wiki's en chat. Deze tools moeten vooral samenwerkend leren ondersteunen. Ze zijn overigens niet vrij toegankelijk.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie