Jeroen Leijen biedt inzicht in het gebruik van een wiki voor samenwerkend leren. In het kader van het vak ‘Wetenschapsfilosofie voor juristen’ heeft een docent van de Universiteit Leiden een groep studenten samen een artikel laten schrijven. Enkele geleerde lessen zijn:
- Dankzij de wiki kun je achteraf de totstandkoming van het artikel reconstrueren (en zien welke studenten een actieve bijdrage hebben geleverd).
- Studenten moesten wennen aan het gebruik van de wiki-omgeving (en zij behoren toch echt tot de net-generation).
- Studenten gebruikten de discussie-optie van de wiki om ook van gedachten te wisselen over de richting en structuur van het artikel. Ze leerden zo inhoud en proces te scheiden.
- Studenten zijn huiverig om in elkaars teksten te schrappen (eenzelfde terughoudendheid zie je m.i. ook in het geven kritische feedback aan elkaar).
- Het proces kende een duidelijke redactiefase aan het eind.
- Studenten vonden de wiki geschikt voor het samenwerken aan een tekst, maar ze ervoeren het schrijfproces ook af en toe als onoverzichtelijk. Volgens Leijen komt dit mogelijk door de complexiteit van de opdracht.
Via de ICTO Weblog
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Het verbaast me dat de complexiteit van de opdracht als argument wordt gebruikt om te verklaren dat studenten hetw erken met de wiki blijkbaar lastig vonden. Als je op die manier een wiki in wilt zetten, is een meer eenvoudige opdracht handiger om te experimenteren. Het is immers een experiment geweest om te kijken of samenwerkend leren met een wiki mogelijk is.
Studenten willen niet schrappen omdat ze bang zijn dat er stukken tekst verdwijnen. Natuurlijk stelt Jeroen terecht dat “het verwijderen van teksten in een wiki nu juist heel goed kan omdat wijzigingen heel eenvoudig ongedaan kunnen worden gemaakt.” In feite praat hij hier over versiebeheer en dat is iets waar studenten – is mijn ervaring- niet goed raad mee weten. Als software het kan regelen voor ze, raken ze in de war lijkt het wel. Misschien zijn ze bang de controle of overzicht op hun werk te verliezen. Ik denk dat dat die onoverzichtelijkheid is die Jeroen aanhaalt in de kritiek van de studenten.
Wat mij betreft laat dit voorbeeld van creatief wikigebruik in ieder geval zien dat studenten (die we steevast de netgeneration noemen) het liefst met de voor hen vertrouwde middelen aan de slag gaat.
Tenslotte is het opvallend dat het stuk eindigt met de opmerking dat in een vervolg meer ruimte gegeven wordt voor persoonlijke deelonderzoeken. Ofwel, individueel werk en blijkbaar minder samenwerkend.
@ André: bij samenwerkend leren mbv ICT is de opdracht/taak van grote invloed. Dat spoort m.i. wel met de ervaren complexiteit. En verder moet de net-generation inderdaad ook wennen aan nieuwe technologie.