Ruimte voor social learning door een andere leercultuur (#in #elzrg11)

Tijdens het congres e-learning in de zorg heb ik een ronde tafeldiscussie geleid over sociale media en leren. De stelling die ik daarbij heb ingebracht, is dat de leercultuur van veel organisaties niet past bij social learning. Want social learning is meer dan het gebruik van sociale media voor leren. Het impliceert ook het afstappen van een commando en controle benadering, naar het vooral faciliteren van het leren van medewerkers (en het beoordelen van performance, in plaats van het leren). Zie ook een eerdere blog post hierover.

Wat mij daarbij opviel was dat er verschillende organisaties waren, waarbij de verantwoordelijkheid voor leren verschuift naar de medewerkers zelf. Leidinggevenden faciliteren, en rekenen medewerkers ook niet af op leren maar op werkprestaties. 

Tegelijkertijd zijn er nog verschillende organisaties waar deze transformatie nog niet of nog lang niet is gerealiseerd. In die organisaties handelen leidinggevenden bijvoorbeeld niet consistent als het gaat om het gebruik van sociale media (men vindt de potentie ervan voor kennisdelen groot, maar men sluit tegelijkertijd bepaalde websites af). Er zijn ook nog verschillende organisaties waar bijvoorbeeld Yammer wordt ingevoerd, terwijl de leercultuur nog sterk top down is. Het gebruik van sociale media bloedt daar dan dood.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *