RSS is essentieel voor weblogs in het onderwijs

RSS wordt wat mij betreft veel te weinig gebruikt. Ik vind het een prachtige tool om informatie te managen. David Parry heeft een artikel geschreven waarin hij de meerwaarde van RSS beschrijft voor onderwijs waarbij lerenden in online omgevingen moeten schrijven (bijvoorbeeld in weblogs): The Technology of Reading and Writing in the Digital Space: Why RSS is crucial for a Blogging Classroom.

Parry stelt dat RSS lerenden helpt bij het ontwikkelen van vaardigheden om effectief om te gaan met informatie.

RSS alters the transmission (reading and writing) of digital knowledge, and thus is critically important to any classroom instruction which requires digital composition, but especially projects which involve blogging. Thus, while I would ultimately argue that a successful digital writing classroom would actively employ RSS technology, requiring students to employ feed readers, teaching students to read and write in a way informed by this technology, at minimal instructors and students should be aware of how this technology frames the context of writing in the age of the digital.

Via Will Richardson.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. RSS op het werk

    RSS op het werk
    Vorige week heb ik mijn leidinggevenden op het werk gedemonstreerd wat RSS is en wat je ermee kon doen. Om te zeggen dat ze achterover vielen van verbazing is overdreven, maar ze werden wel ter plekke razend enthousiast. Dit moet iedere…

  2. Misschien moet ik het hele artikel van Parry lezen voordat ik reageer, maar als je het over blogging hebt, dan word je toch automatisch geconfronteerd met RSS? Er zijn veel sites (ik verbaasde me onlangs nog over een site als Funda) die nog geen RSS gebruiken, maar ik ken naar mijn weten geen weblogsoftware die geen gebruik maakt van RSS. Met andere woorden, als leerlingen in aanraking komen met weblog en het gebruik daarvan, dan komen ze ook in aanraking met RSS.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *