RFID in het onderwijs

SURFnet en Kennisnet hebben een rapport laten ontwikkelen waarin de mogelijkheden van RFID-technologie in het onderwijs worden verkend.

RFID (radio frequentie identificatie) is een technologie die steeds meer ingebed raakt in ons dagelijks leven (vaak zonder dat we ons daarvan bewust zijn).

In het rapport wordt eerst beschreven wat RFID is, en hoe het werkt (inclusief een stukje historie). Net als andere technologieën is RFID ook een stuk toegankelijker geworden. Hoofdstuk twee bevat voorbeelden van toepassingsmogelijkheden: bibliotheek (o.a. beheer collecties, realisatie self-service), supply chain management, betalingssystemen (denk aan de OV-chipkaart), consumenten RFID (zoals de bekende Nabaztag) en de toepassingen van Mediamatic.

Hoofdstuk drie gaat vervolgens over educatieve toepassingen. Bijvoorbeeld tentoonstellingen verrijken met audio, video en websites door middel van RFID. Of het gebruik van RFID bij tweede taalonderwijs, of de Swinxs die je kunt gebruiken voor educatieve spellen. Het rapport concludeert onder meer:


In alle toepassingen komt het aspect van de fysieke omgeving als interface gebruiken om met ICT te werken sterk terug. Dat is dan ook de belangrijkste kracht van RFID – het kunnen functioneren als een soort brug tussen de fysieke omgeving van bijvoorbeeld een lokaal en de virtuele omgeving van de computer.


Onderstaande video laat o.a. zien hoe je dankzij RFID audio kunt koppelen aan objecten, ten behoeve van onderwijs aan visueel beperkte kinderen.

Hoofdstuk vier van het rapport gaat veel uitvoeriger in op RFID in de praktijk van het speciaal onderwijs.

Aangezien er nogal wat privacyvragen worden gesteld rond RFID, wordt in het laatste hoofdstuk de relatie gelegd met 'mediawijsheid'.

Een prima introductie op RFID in het onderwijs. Laat je niet afschrikken door het relatief hoge technologiegehalte van hoofdstuk 1.

Via de speciaal onderwijs weblog.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *