Als een directielid (t)e-learning vooral beschouwt als kostenpost en niet als investering dan vraagt hij (meestal is het inderdaad een man) naar de return on investment. Leidinggevenden die wel de waarde van (t)e-learning inzien, vragen daar niet naar. Managers op het gebied van human resource development willen daarentegen heel graag hard maken dat investeren in leren (met of zonder ICT) "loont".
Die stelling durf ik inmiddels wel te verdedigen. Tijdens de Oline Educa 2005 bezocht ik de sessie "Establishing the Value of Learning in the Workplace", waar onderzoekers concludeerden dat percepties van de waarde van leren net zo belangrijk zijn als wat de waarde van leren in werkelijkheid is. CEO’s en financieel directeuren vinden het vaak niet de moeite waard om de return on investment uit te rekenen. Het is belangrijker om via "anecdotal evidence" aannemelijk te maken wat de waarde van leren is. CLO’s (directieleden verantwoordelijk voor leren) hechten juist grote waarde aan ROI-berekeningen. Zie ook het persbericht over dit onderzoek.
Wat ik hierboven schrijf over (t)e-learning schrijft Frank Janssen over marketing en blogging, zo blijkt uit een prima bijdrage van Frankwatching: Wat is de ROI van blogging?
Cook citeert in zijn artikel Executive Vice President and Chief Executive Mark Weiner van Delahaye Medialink die en onderscheid aanbrengt tussen enerzijds waarde en anderzijds return on investment. "Waarde is relatief of subjectief, terwijl het rendement van een investering absoluut (of een doelstelling) is. Als je deze logica volgt, dan moet je ook verschillende maatstaven hanteren om het effect te meten. Je kunt geen (rekenkundige) formule toepassen om vast te stellen wat de waarde van iets voor je organisatie is geweest. Maar je kunt ook geen ROI berekenen door gebruik te maken van allerlei subjectieve maatstaven."
Helaas lijkt Janssen aan het eind van zijn bijdrage toch water bij de wijn te doen als hij schrijft:
Ik ben een believer, daar zeg ik niets nieuws mee. Maar ik ben ook nog steeds bedrijfeconoom. En geloof het of niet, maar we gaan het in 2006 echt nog hebben over die ROI. De ROI van corporate blogging.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie