Nu steeds meer bedrijven gebruik maken van web 2.0, rijst de vraag: wat levert het gebruik van deze nieuwe technologieën nu eigenlijk op? Over deze vraag gaat het artikel Determining the ROI of Enterprise 2.0 van Dion Hinchcliffe. Voor de adoptie van social software een wezenlijke vraag, vindt Hinchcliffe.
Hij geeft aan dat veel (IT-)managers nog steeds afwachtend zijn, als het gaat om implementatie van social software. Men ziet overlap met bestaande applicaties, en is bang medewerkers te overvoeren met ICT-toepassingen.Verder past de bestaande hiërarchische organisatiecultuur veelal niet bij de 'platte' software. De derde -en wellicht belangrijkste- reden is echter onvoldoende inzicht in de 'return on investment'.
Assets that are intangible, such as knowledge, social capital, and situated technology — which Enterprise 2.0 is primarily focused on — rarely have direct impact to financial outcomes such as revenues and profits. Its their downstream effects that generate the most value to the business.
Hinchcliffe denkt dat je de organisatieleiding eigenlijk alleen kunt overtuigen van het nut door de vergelijking te maken met het succes van open business modellen (bijvoorbeeld open source software), dat ook te danken is aan "harnessing collective intelligence".
Een aantal jaren geleden zei iemand mij dat het beter is om te spreken over "return on expectations", in plaats van return on investment (als je het hebt over leren en ontwikkelen. Ik denk dat dit nog sterker speelt bij 'e-learning 2.0'. Je moet in elk geval er voor waken om iets dat niet tastbaar is 'hard' te maken. Wel kun je het verband leggen tussen het succes van een organisatie, het innovatieve vermogen en de bijdrage van kenniscreatie en kennisdelen daarbij. Ook bij andere bedrijfsprocessen kun je m.i. aannemelijk maken dat e.e.a. beter en efficiënter georganiseerd kan worden door gebruik te maken van een collectieve intelligentie.
Volgens Tony Karrer heeft een MIT-studie aangetoond dat mensen met een sterk netwerk, effectiever produceren (de link ontbreekt overigens). Ook is het mogelijk bepaalde uitkomsten van netwerken in kaart te brengen. Maar dat doe je achteraf, niet vooraf. Leidinggevenden zullen dus vooral hoopvolle verwachtingen moeten hebben, en geloof en vertrouwen in de potentie van social software.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie