De artikelen die rond december/januari over e-learning trends voor het komende jaar verschijnen, gaan dikwijls over veelvuldig beschreven ontwikkelingen als virtual reality, adaptief leren of gamification. In veel gevallen gaan die beschrijvingen gepaard met ronkende predikaten als ‘changing’, ‘revolutionizing’ of ‘shaping’. In twee artikelen ben ik echter trends tegen gekomen die relevant zijn, maar niet heel vaak worden genoemd.
7 e-learning trends for educational institutions in 2017 bevat bijvoorbeeld de volgende drie trends die niet meer zo vaak beschreven worden:
- Bite-sized learning
Volgens auteur Livia Mihai vereist de aandachtspanne van lerenden digitale materialen van beperkte omvang. Zij voorspelt dat deze “manageable chunks” in toenemende mate gebruikt zullen worden. Kennisclips zijn hier uiteraard een voorbeeld van. Binnen arbeidsorganisaties zie je ook de behoefte om e-learning meer ‘to-the-point’ en ‘just-in-time’ te ontwikkelen en te gebruiken. Een jaar of tien geleden hanteerde men hiervoor de term rapid e-learning, terwijl men de laatste paar jaar vooral over microlearning spreekt. - Video-based learning
We gebruiken in toenemende mate video’s voor leren. Met name voor het geven van instructies of voor demonstraties (modelling). We benoemen deze trend bijna nooit meer als trend. En dat is niet terecht. Zelf pleit ik ook voor het ontwikkelen van online video door lerenden zelf (als verwerkingsopdracht of voor reflectie). - Peer to peer assessment
Volgens Mihai voegt het elkaar beoordelen een extra laag toe aan de verantwoordelijkheid van lerenden. Ze moeten eerst het eigen niveau van bekwaamheid beoordelen, om dit niveau vervolgens te vergelijken met het niveau van anderen. Steeds meer digitale leeromgevingen bevatten hier functionaliteiten voor.
Six eLearning Trends for 2017 bevat ook grotendeels andere trends dan de trends waar je normaliter over leest. Auteur Adam Kara gaat eveneens in op “shorter, sharper content” (zie de opmerkingen bij Bite-sized learning). Verder signaleert hij:
- Een grotere focus op resultaten, in plaats van certificaten.
- Mobiel leren, on demand (just-in-time leren).
- Lagere kosten voor e-learning, mede door nieuwe en vernieuwende verdienmodellen.
- Leermaterialen die in toenemende mate door lerenden zijn ontwikkeld om kennis te delen. Deze materialen worden gebruikt in aanvulling op traditionele vormen van e-learning.
- Onderwerpen op verzoek. Snel kennis en vaardigheden up to date brengen rond thema’s die actueel zijn binnen de arbeidsorganisatie (zoals informatiebeveiliging of diversiteit).
Deze trends zijn m.i. herkenbaar, maar worden in veel gevallen niet meer als trend worden bestempeld. Een trend is echter niet altijd een nieuwe ontwikkeling. Ze hebben een duurzaam karakter, voltrekken zich over een langere periode waarbij sprake is van een duidelijke richting. En dat is met bovenstaande ontwikkelingen zeker het geval.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie