Vanochtend heeft Erik Driessen op mijn werk een bijeenkomst verzorgd over portfolio’s ten behoeve van reflectie binnen het medisch onderwijs. Twee interessante zaken wil ik graag de revue laten passeren.
In de eerste plaats de manier waarop men binnen het medisch onderwijs aan de Universiteit Maastricht reflectie beoordeeld. Beschrijven studenten alleen feiten, dan ontvangen ze daar één punt voor. Betrekken ze deze feiten ook op henzelf, dan ontvangen ze daar ook weer punten voor. En als de studenten ook nog leerpunten voor de toekomst formuleren, dan ontvangen zij daar ook extra punten voor.
Op de tweede plaats zet de Maastrichtse opleiding medicijnen het reflectieve portfolio niet tijdens de hele opleiding in. In het eerste jaar komen studenten met heel wat reflectiemomenten in aanraking (denk aan overleden personen). Het tweede jaar is erg "kennisgericht": er is weinig gelegenheid om te reflecteren. Het portfolio wordt daarvoor in het tweede jaar niet gebruikt. In het derde jaar komen veel ethische aspecten aan de orde: bij uitstek reflectieve momenten.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie