Ik heb vandaag op verzoek van een opleiding eens gekeken naar (geanonimiseerde) reflecties die studenten in hun portfolio hebben opgenomen. Ik heb al eerder geschreven dat studenten daar moeite mee hebben.
Vaak wordt het onderscheid gemaakt tussen reflecties op "incidenten" versus "thematische reflecties" (bijvoorbeeld op het functioneren binnen een bepaalde rol). Het viel mij op dat studenten meestal reflecteren op een gebeurtenis in het algemeen, en niet op hun eigen handelen binnen die gebeurtenis. Vaak geven studenten alleen aan iets wel te kunnen, en soms fouten te maken, zonder argumentatie en bewijs. Een tutor en/of peer feedback kunnen hierbij een belanrijke rol vervullen.
Het is wat mij betreft niet altijd noodzakelijk dat een student beargumenteert dat hij een bepaalde ontwikkeling heeft doorgemaakt. Bij routinematige werkzaamheden is dat "overdone". Als je die maar vaker uitvoert, gaat het vanzelf beter (denk aan het gebruik van een computersysteem). Dergelijke vaardigheden zijn vanuit "portfolioperspectief" wat mij betreft minder interessant.
Studenten zullen selectief moeten zijn bij het verzamelen van illustraties van hun competenties, omdat ze bij wijze van spreken anders de hele dag notities lopen te maken. Ik had dat bijvoorbeeld verleden week toen ik gevraagd werd voor een R&O-gesprek (resultaat- en ontwikkelingsgesprek) van een collega feedback te geven op deze collega. Als je iets beweert, dan moet je dat in feite met voorbeelden kunnen aan tonen. En dat valt niet mee omdat gebeurtenissen bijvoorbeeld drie maanden geleden hebben plaatsgevonden. Het beeld is dan blijven hangen, maar je kunt de gebeurtenis niet altijd meer reconstrueren.
Dat geldt ook voor studenten. Zij zullen heel concreet aannemelijk moeten maken waarom zij vinden dat ze over bepaalde competenties beschikken. Een weblog of dagboek kan hier in een functie vervullen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie