Reflecties stimuleren

Tijdens het ePortfolio congres in Cambridge heb ik een sessie bijgewoond waarin een student van een universitaire lerarenopleiding vertelde over zijn ervaringen. Hij had eerst een universitaire opleiding gevolgd waarin wetenschappelijk schrijven een belangrijke bekwaamheid is. Bij wetenschappelijk schrijven doet je eigen mening eigenlijk niet ter zake. Binnen de lerarenopleiding is dat juist wel aan de orde. In zijn portfolio moet hij op ervaringen reflecteren. Hij had daar aanvankelijk grote moeite mee, omdat hij dat nooit geleerd had. Zijn reflecties bleven oppervlakkig.

Ik vond dat wel herkenbaar. Binnen bepaalde opleidingen (sociaal werk, lerarenopleidingen, etc) lukt het beter om reflectie te stimuleren, dan binnen andere opleidingen (techniek, medisch, farmacie, en dergelijke). Als je in je werk menselijk gedrag moet analyseren, dan ben je  mogelijk ook in staat dat bij jezelf te doen. Overigens hoeft reflectie zich niet altijd op jou als persoon te richten.

Om  reflecties op gang te brengen, wordt -zo bleek ook tijdens deze conferentie- vaak met metaforen gewerkt. Bijvoorbeeld: welke metafoor zou jij kiezen om "leren" te beschrijven en licht dat toe?

Eerdere bijdragen:

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *