Reflecties evalueren via analyse sociale interacties (#in)

Stimulating reflection through engagement in social relationships is een paper van een aantal OU-collega's van mij.

Kamakshi Rajagopal, Steven Verjans, Jan van Bruggen, en Peter Sloep stellen in dit paper dat reflectie weliswaar belangrijk is voor leren, maar dat dit proces vaak impliciet plaats vindt en daardoor lastig te evalueren is. Sociale interacties kunnen volgens hen reflectie op gedrag bevorderen.

De discourse comprehension theorie kan dan volgens deze auteurs worden gebruikt om via schema's sociale interacties (bijvoorbeeld binnen zelfgeorganiseerd leren) te analyseren:

dialogue with such others can be learning environments where the learners are encouraged to explain their practice more completely and potentially even redefine their own behaviour in a larger framework.

Of reflectie via sociale interactie plaats vindt, is afhankelijk van een aantal omgevingsfactoren (zoals onderlinge verschillen tussen personen), en van bepaalde bekwaamheden van de lerende (denk aan het vermogen om je te kunnen verplaatsen in de visie van de ander). De auteurs leggen ook een sterke nadruk op vertrouwen als voorwaarde voor 'leerzaam' reflecteren.

Technologie kan een faciliterende rol spelen bij reflectie via sociale interactie. In een Europees project hebben de auteurs een applicatie ontwikkeld waar vier principes aan ten grondslag liggen:

  1. Scenario's met taken structureren gedrag. Het gedrag kan worden vastgelegd met video en besproken.
  2. Begeleide observatie van gedrag. Belangrijk is dat gedrag wordt geobserveerd in een authentieke context.
  3. Gebruikmaken van geaccepteerde instrumenten voor self-assessment en peer assessment.
  4. De gebruiker bepaalt zelf wie zijn gedrag beoordeelt en wat hij in zijn ePortfolio opneemt.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *