Jan van Edublogs.be heeft een mooie samenvatting geschreven van het boek “21st Century Skills. Learning for Life in our Times” van Bernie Trilling en Charles Fadel. Deze auteurs plaatsen kritische kanttekeningen bij het bestaande onderwijssysteem. In de 21ste eeuw zou het onderwijs zich moeten richten op competenties voor leren en innovatie, burgerschaps- en beroepscompetenties en digitale geletterdheid.
Volgens Jan gaan de auteurs ook dieper in op standaarden, toetsen, instructie, professionele ontwikkeling en de leeromgeving. In de samenvatting wordt dit niet uitvoerig toegelicht, al lijkt Jan niet erg te spreken over deze uitwerking.
De recensie heeft mij wel prikkeld om het boek als e-book aan te schaffen. Wellicht kom ik er nog op terug.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Jans Edublogs-artikel was me ook al opgevallen. Een must-read. De definitie voor digitale geletterdheid waarin een onderscheid tussen informatie-, media- en ICT-geletterdheid, interesseerde me des te meer omdat ik me een tijd geleden aan het thema had gewaagd:
http://janien.wordpress.com/2009/09/09/geletterdheid-meervoudig-omschreven/.
In elk geval wacht ik ook op jouw kritische kijk op het gepresenteerde boek.
@janien: dank voor je reactie. Het betreffende onderscheid had ik volgens mij al eerder gezien. Waarschijnlijk dus bij jou. Mijn review kan nog wel even op zich laten wachten….