Reacties op de tweets van mijn Onderwijsdagen-presentatie (#in #owd10)

Tijdens mijn presentatie over motivatie en ICT, tijdens de Onderwijsdagen 2010, is druk gebruik gemaakt van Twitter als back channel.

Tijdens de sessie heb ik op een aantal opmerkingen in kunnen gaan. In deze blogpost wil op andere zaken reageren. Ik ga daarbij niet in op de zaken die gisteren zijn gezegd. Ook beperk ik me tot vragen (voor zover deze niet later in de sessie aan de orde zijn gekomen) en discussiepunten. Een aantal mensen is ook via Twitter met elkaar in discussie gegaan. Er zijn verder ook samenvattende opmerkingen gemaakt. Als ik opmerkingen niet duidelijk vind, laat ik ze ook achterwege.

Het belang van het doorsturen van tweets (retweeten) valt mij bij het lezen van de bijdragen eveneens op. Het blijkt het belang van vragen en opmerkingen te benadrukken. Voor een impressie van mijn sessie kun je terecht bij Gerard Dümmer, die in de zaal zat, en Guido Crolla, die de live stream uitzending heeft gevolgd.

PascalMarcelis vertaalde intrinsieke motivatie aals persoonlijke motivatie. Terwijl het onderwijs (nog) niet (altijd) persoonlijk is. Hij vroeg zich af hoe je dat matcht? Met meer dan ICT? Met alle factoren van Vier in Balans?
Ik denk inderdaad dat personalisering van het onderwijs vraagt om een ander curriculum, een andere didactiek en een andere organisatie van het onderwijs. Dat vergt o.a. leiderschap. En een slimme inzet van ICT.

arnehorst en EddeBu hadden een discussie over de vraag of 21e eeuws 2.0 autonomie van het individu niet haaks staat op het huidig onderwijssysteem met zijn controlemechanismen? En of je toch geen controlemechanisme nodig hebt. Citaat van Arne: "In rechtbank is minder bewijsvoering nodig voor veroordeling dan student nodig heeft te mogen afstuderen".
Ik ben het wel eens met de stelling, en dus voor een andere manier van beoordelen. Resultaten van authentieke opdrachten zouden beoordeeld moeten worden, niet hoe vaak een lerende is ingelogd etc. Verder vind ik reflectie op het proces van groot belang. Het proces mag bijvoorbeeld ook betrokken worden bij de beoordeling van het resultaat. Bijvoorbeeld door lerenden elkaar daarop te laten beoordelen.

anzie54 vroeg zich af of meer zelfverantwoordelijk leren niet haaks staat op ontwikkelingen in het mbo onderwijs, vanuit ocw.
Ik ben bang van wel, ja. Het illustreert wel de dynamiek van onderwijsinnovaties. Een beweging die een tegenbeweging oproept.

Onder andere norbertbollen stelde vraagtekens bij de vele afleiders voor studenten HBO, en al helemaal havo vwo.
Ik denk dat we ons moeten afvragen wanneer mensen (en dus ook lerenden) zich laten afleiden. Volgens mij als zij zich vervelen, als de opdracht of taak weinig betekenis voor hen heeft of als zij geen duidelijke mijlpalen hebben. Technologie is in elk geval niet meer weg te denken uit het leven van jongeren. ICT uitsluiten is zinloos.

redskin74 vroeg of er niet veel meer aandacht gestoken moet worden in de docenten zelf voor gebruik van ICT? Docent moet het ook zelf begrijpen!
Daar ben ik het volmondig mee eens. PascalMarcelis vroeg of de lerarenopleidingen hier geen belangrijke rol in spelen. Inderdaad.

_Muis_ Kim benadrukte dat je eenvoudig moet beginnen met technologie, en niet alle toeters en bellen meteen inzetten.
Ook daar ben ik het mee eens.

John_May: draagt ICT bij aan de motivatie of doen dit zinvolle opdrachten? m.i. draagt de slechte inzet van ICT alleen bij aan de demotivatie.
Ik hoop duidelijk gemaakt te hebben dat bepaalde technologie op zich ook motiverend kan zijn. Als je dat echter doet met slechte opdrachten en een beroerde didactiek, krijg je inderdaad slecht onderwijs mbv ICT en demotivatie. Hoe je ICT inzet is belangrijker dan welke technologie je inzet. Desalniettemin hebben bepaalde technologieën affordances die maken dat deze technologieën motiverender kunnen werken dan anderen.

adverwijs stelde dat multitasking geen talent is maar een onmogelijkheid.
Ben ik het mee eens. Maar dat heb ik volgens mij ook niet beweerd. Of sloeg die opmerking op een tweet van Eddebu die aangaf moeite te hebben met het volgen van slides naast de tweets?

Verder werden er instemmende opmerkingen gemaakt over het laten ontwikkelen van materialen door leerlingen (en het hergebruik ervan).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

4 reacties

  1. Allereerst dank dat ik via jouw supersnelle blogs toch nog een beetje bij de OWD kan zijn!
    N.a.v. deze opmerking:
    “redskin74 vroeg of er niet veel meer aandacht gestoken moet worden in de docenten zelf voor gebruik van ICT? Docent moet het ook zelf begrijpen!
    Daar ben ik het volmondig mee eens. PascalMarcelis vroeg of de lerarenopleidingen hier geen belangrijke rol in spelen. Inderdaad.”
    Sinds kort ligt er de ADEF Kennisbasis ICT waaruit een aardige leerlijn ICT voor de lerarenopleidingen te destilleren valt. Daarnaast werkt ons lectoraat momenteel aan een Minor ICT-educatief (ook weer gebaseerd op de Kennisbasis ICT) waarin aankomende leraren voldoende bagage kunnen opdoen om straks een voortrekkersfunctie in te nemen tussen hun collega’s in het VO.
    Samengevat: ja, de lerarenopleidingen spelen hierin een cruciale rol!

  2. Wilfred, ik kwam op het idee na je sessie dat je een presentatie kunt opnemen (weblecture) en die op een bepaalde tijd kunt uitzenden met een Twitter backchannel. Je kunt je dan op het modereren richten tijdens zo’n uitzending, dat geeft diepgang aan de presentatie en toch kun je het in je eentje af. Wie niet actief mee wil doen kan de lecture later met opgeslagen Tweets kijken. Wat vind je daarvan?

  3. @Heino Logtenberg: een zinvolle toepassing! Volgens mij nog niet in de praktijk gebracht. Punt van aandacht is wel de investering die een docent moet doen. Ik heb ook als feedback teruggekregen om tijdens een presentatie de backchannel wel te gebruiken, maar niet in de zaal te laten zien. Ook iets om over na te denken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *