R2D2 toegelicht

Begin september heb ik op deze weblog “Empowering online learning” van Curtis Bonk en Ke Zhang besproken: een naslagwerk als je (t)e-learning activiteiten wilt ontwikkelen. De auteurs gaan hierbij uit van het zogenaamde R2D2-model. En laat dit model centraal staan in het eSchoolNews artikel R2D2: A model for using technology in education van Curtis Bonk. Bonk presenteert R2D2 hierin als een raamwerk dat docenten kan helpen keuzes te maken ten aanzien van de inzet van technologieën voor leerdoeleinden. Volgens hem kan het model ook worden gebruikt als gereedschap om te reflecteren op de eigen onderwijspraktijk.

R2D2 bestaat uit vier fases, die de auteur beknopt bespreekt:

  1. Lezen (Read). Lerenden vinden op internet (en in e-books) erg veel content die zij kunnen bestuderen.
  2. Reflecteren (Reflect). Via bijvoorbeeld een weblog kunnen lerenden reflecteren op het materiaal dat zij hebben bestudeerd (alleen of samen met anderen).
  3. Presenteren (Display). Met behulp van tal van technologieën (zoals mindmapping tools, online video tools, diagrammen, etc) kunnen lerenden presenteren wat zij hebben geleerd.
  4. Doen (Do).


    The internet provides many paths to try out course content in a safe harbor. Your students can perform plays in Second Life. They can practice their language skills in Mixxer, Babbel, KanTalk, or Livemocha.

Het echte 'doen' vindt volgens mij vooral plaats in de echte praktijk. In een gesimuleerde omgeving als Second Life kom je volgens mij niet verder dan "to show how"

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *