Onlangs besteedde ik aandacht aan een Schotse particuliere school die op grote schaal iPads toepast in het onderwijs. Britse publiek gefinancierde scholen hebben wat dat betreft een achterstand, klaagt The Guardian, omdat zij te maken hebben met forse bezuinigingen van overheidswege. Zo heeft de conservatief-liberale regering een streep gehaald door Becta (ongeveer te vergelijken met Kennisnet), en heeft men 100 miljoen pond gekort op een fonds waaruit scholen breedbandverbindingen en hardware gefinancierd kunnen krijgen.
The Guardian somt nog enkele bezuinigingsmaatregelen op en haalt een elearning ‘liefdadigheidsinstelling’ aan die vreest dat 2 miljoen kinderen maatschappelijk worden achtergesteld omdat zij behalve thuis, ook op school niet over een kwalitatief goede internetverbinding beschikken. De Britse regering lijkt technologie vooral als een probleem te beschouwen, en niet als een oplossing, concludeert de auteur.
In het artikel komt ook een schooldirecteur aan het woord die een experiment met de iPad moest schrappen omdat een streep werd gehaald door de subsidie. De belangrijkste reden om dit apparaat te gaan gebruiken lijkt overigens het motiverende karakter te zijn. De iPad kan leiden tot betere leerresultaten. Leerlingen lijken er intensiever mee te leren, dan met traditionele middelen. De aangehaalde schooldirecteur geeft daarbij overigens aan dat het onderwijs de ontwikkelingen op het gebied van ICT amper kunnen bijhouden.
Nu subsidies worden gekort, doen scholen een beroep op extra ouderbijdragen. Maar lang niet alle ouders zijn hiertoe in staat. Je ziet daarom dat sommige scholen een beroep doen op liefdadigheidsinstellingen, in combinatie met eigen bijdragen van ouders die het kunnen betalen.
De kortingen van de Britse regering op ICT in het onderwijs zijn fors, en lijken inderdaad de ‘digital divide’ te vergroten. Dat sommige scholen afhankelijk worden van liefdadigheid is vernederend. Tegelijkertijd worden subsidies door het onderwijs vaak onterecht beschouwd als een financieringsbron voor structurele uitgaven. Die indruk krijg ik ook uit dit artikel. Subsidies op het gebied van ICT in het onderwijs zouden vooral bedoeld moeten zijn voor tijdelijke, innovatieve, projecten en onderzoek (een project is in feite altijd tijdelijk, ook al krijgen projecten nogal eens een permanent karakter). Als een school instellingsbreed iPads wil invoeren, dan zou zij dat uit de lumpsum moeten bekostigen. Als deze apparaten over een paar jaar vervangen moeten worden, dan is structurele financiering ook noodzakelijk. Daarom ben ik ook sceptisch over bedrijven die eenmalig apparatuur sponsoren.
Dit betekent uiteraard wel dat de omvang van de lumpsum voldoende groot is. Dus dat de structurele geldstroom vanuit de belastinggelden scholen in staat stelt te investeren in nieuwe technologie, naast (onder andere) onderwijsontwikkeling en professionalisering. En daar is volgens mij niet alleen in het Britse onderwijs een en ander op aan te merken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Even een zijweg, maar ik heb veel contact met mensen uit de UK en ook voor degenen die het wel kunnen betalen is het verkrijgen van een stabiele internetverbinding vaak een groot probleem. Breedbandverbindingen die in principe goed zouden moeten zijn werken vaak zeer gebrekkig en grote delen van het land (Wales, grote delen van Schotland) hebben helemaal geen breedbandverbindingen. Over digital divide gesproken. Ik ken legio mensen die al ’tig’ providers hebben geprobeerd in de hoop eindelijk eens een stabiele verbinding te krijgen. Blijkbaar gaat het technologieprobleem bij de Britten dus nog wat dieper en begint al bij het draadje.
Ook ik ken mensen in Schotland die hun kinderen naar particuliere scholen doen. Duur ja, maar ik alle opzichten zo veel beter dan publieke scholen. Beter eten, intensiever les, veel aandacht voor kunsten, leuke buitenschoolse activiteiten, enz enz. Er is dus al heel lang sprake van een divide, niet alleen een digitale. Iedereen die het maar een beetje kan betalen doet zijn kinderen naar het particuliere onderwijs. Bovendien maakt het voor je loopbaan, veel meer dan hier, uit naar wélke scholen je bent geweest.
@Patricia Kokx: Dergelijke achtergrondinformatie kom ik niet vaak tegen. Dank. Je schetst een pessimistisch beeld. Ik was ervan uitgegaan dat de UK beter geoutillieerd was op dit terrein. Ook was ik me niet bewust van het grote kwaliteitsverschil tussen het publieke en private onderwijs aan de overzijde van het kanaal.
@Wilfred: Gelukkig zijn ze wel bezig met een inhaalslag. Zo heeft een vriendin van me in het zuiden van Schotland (30 km van Glasgow dus niet bepaald in de Highlands) sinds drie jaar de beschikking over een breedbandverbinding. Vrienden van me op het platteland van Wales hebben alleen een dial up en geen uitzicht op breedband. Te duur voor die paar huizen. Maar alles bij elkaar tellen al die kleine gemeenschappen in Schotland en Wales toch op.
Voor wat betreft het private onderwijs: dit is natuurlijk gewoon een uitvloeisel van de klassenmaatschappij die de UK nog steeds is. Rijkere mensen hebben betere voorzieningen. Punt. Dat wordt nog steeds (klagend weliswaar) vrij normaal gevonden. Politiek staat het onderwerp van ‘educational inclusion’ oftewel het zoveel mogelijk laten deelnemen van iedereen aan (hoger) onderwijs altijd op de agenda, maar je kent het: de ene regering heeft er wel geld voor over, de andere niet. Wél doet het hoger onderwijs haar best om drempels zo veel mogelijk weg te nemen. Je moet eens de website van een willekeurige universiteit in de UK bezoeken en dan naar de voorwaarden voor aanmelding bij een bepaalde studie gaan. Vaak zijn dit pagina’s en pagina’s aan uitzonderingen op de toelatingsregel, waardoor uiteindelijk zowat iedereen wel een loophole kan vinden om te worden toegelaten.
PS: je moet eens naar de ALT C-conferentie gaan ipv de Educa. De britse situatie is echt interessant. Voor een deel lijkt hij op de onze (zij zijn ook bezig met competentieonderwijs) en voor een deel leggen zij toch hele andere accenten en gaan ze anders om met kwesties als privacy en veiligheid van digitale informatie. Deze conferentie is altijd in september.
@Patricia Kokx: dank voor de toelichting. In sommige opzichten lijkt de UK wellicht op Afrika ;-). Misschien is internet via de sateliet een alternatief. Dank voor de tip van de ALT-C. Al eerder positieve geluiden over gehoord.