LinkedIn wordt door veel van mijn contacten gebruikt om te publiceren over waar men mee bezig is, en om kennis te delen. LinkedIn heeft echter een belangrijke beperking waardoor ik nooit uitsluitend op LinkedIn zal publiceren.
LinkedIn is een belangrijk platform waarmee je je zakelijk kunt profileren, contacten kunt onderhouden met relaties, nieuwe contacten kunt leggen en relevante ontwikkelingen kunt bijhouden. Als breed, zakelijk, sociaal platform heeft LinkedIn eigenlijk geen concurrentie.
Vanochtend las ik een interessante bijdrage van Edwin Vlems over wat je als bedrijf beter niet en wel op LinkedIn publiceert. De betreffende informatie is ook relevant voor andere arbeidsorganisaties dan bedrijven, en ook voor zelfstandigen zonder personeel. In het kort komt het hier op neer:
- Je maakt geen ‘platte reclame’ voor je producten en diensten.
- Je laat zien wat je waarmaakt aan de hand van klantcases, ervaringen van medewerkers, en ervaringen van andere ‘stakeholders’. Daar hoort in feite ook bij dat je laat zien waar je voor staat door bijvoorbeeld over interessante ontwikkelingen te schrijven.
Ik zie inderdaad dat verschillende relaties op LinkedIn schrijven wat zij ‘waarmaken’. De bijdragen zijn vaak interessant en leiden ook tot reacties.
Als je echter uitsluitend op LinkedIn publiceert, dan heeft dit een groot nadeel: hoe krijg je de data op een handige en herbruikbare manier ooit uit LinkedIn?
Stel LinkedIn verandert de voorwaarden waardoor je opeens een Premium-account van meer dan € 40 per maand moet nemen als je bijvoorbeeld meer dan 2500 contacten hebt of als je meer dan 100 artikelen hebt gepubliceerd. Of -wellicht minder waarschijnlijk- stel dat Microsoft besluit om LinkedIn om zeep te helpen omdat deze applicatie na al die jaren nog steeds geen winst maakt (hoe men de overname van ruim een jaar geleden voor meer dan 26 miljard dollar gaat verantwoorden is dan een ander verhaal).
LinkedIn heeft geen mogelijkheid om artikelen te exporteren in een format dat je vervolgens in een ander platform kunt importeren. Er is dus sprake van ‘vendor lock-in’.
Publiceer artikelen daarom ook altijd op een eigen platform, bijvoorbeeld via WordPress, Medium of Blogger. Het opzetten van een eigen platform is de laatste jaren een stuk eenvoudiger geworden. Bovendien kun je via deze platforms de inhoud exporteren en binnen een ander platform opnieuw gebruiken. Je kunt bijdragen bijvoorbeeld via IFTTT automatisch publiceren op LinkedIn. Zelf kopieer en plak ik bijdragen sinds een aantal maanden ook op LinkedIn omdat er relatief weinig doorgeklikt wordt.
LinkedIn mist bovendien de mogelijkheid om jouw feed (de berichten van jouw contacten en degenen die je volgt) via een RSS-feedreader te volgen. LinkedIn heeft m.i. weinig mogelijkheden om relevante informatie snel te filteren.
Daarnaast schort het nogal aan de privacyvoorwaarden van LinkedIn. Zakelijk gezien vind ik LinkedIn echter te belangrijk om het vaarwel te zeggen.
Update 28 juli 2017:
Via je profiel settings kun je wel degelijk een export maken van je LinkedIn-data. Ga binnen de instellingen van je profiel naar de optie “Getting an archive of your data”. Via LinkedIn ontving ik deze tip van Job Bilsen. Het eerste deel van onderstaande video laat zien hoe. Kijk ook hoe deze data vervolgens geanalyseerd kan worden.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie