In het kader van een themanummer van Innovisier over professionalisering in het onderwijs, ben ik laatst geïnterviewd over professionalisering rond digitale geletterdheid. Ik geef daarin aan dat de belangrijkste bekwaamheid m.i. is: de pedagogisch-didactische impact kennen van ICT-middelen.
Verder pleit ik voor een integratie van leren en werken, ga ik summier in op de rol van MOOCs en sluit de bijdrage af met ‘vijf succesfactoren voor ICT-geletterdheid’.
Het themanummer bevat in totaal negen korte interviews. Zo pleit Josée Bours van het Koning Willem I College voor een niet-vrijblijvende en integrale benadering van docentprofessionalisering (onder meer via een koppeling aan de structuur van functioneren en beoordelen.
Henk Ritzen van ROC van Twente pleit er onder meer voor om docenten het initiatief te geven om zelf innovatieve onderwijsvormen te ontwikkelen.
Theo de Wit van de Hogeschool Arnhem Nijmegen meent dat je professionalisering van docenten duurzaam moet agenderen door HRM een grotere rol te geven op dit terrein, bijvoorbeeld via het toepassen van een ‘P&O-cyclus’.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoe leer je die pedagogisch didactische bekwaamheid kennen? Hoe weet je die? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Als een docent bijvoorbeeld vanuit onderzoek kan beargumenteren waarom en op welk moment hij of zij een formatieve online toets wil inzetten, en dat vervolgens ook doet.