Men neme per school de vijfentwintig meest deskundige docenten op het gebied van ICT in het onderwijs. Haal deze zeven dagen per jaar uit het onderwijs. Stel hen deze tijd bloot aan de beste denkers op het gebied van (t)e-learning, èn aan hands on demonstraties van het gebruik van ICT in het onderwijs. Zie hier het zogenaamde Technology Leadership Forum van de Fulton County Schools.
Volgens Fulton County Schools heb je mensen nodig die gedreven worden door passie en prestaties, om ICT met succes binnen het onderwijs te integreren. Met de traditionele cursussen bereik je dit volgens hen niet. Van de deelnemers wordt overigens ook het één en ander verwacht:
At the end of the varied sessions, each participant presents a culminating project, posts three original lesson plans using technology in SAMS (Fulton’s Student Assessment Management System), and collaborates in online discussions.
Erg ambitieus, maar zo te lezen wel effectief. Wat me ook opvalt is het niet-vrijblijvende karakter van het programma. Dikwijls volstaat deelname aan professionaliseringsactiviteiten, en wordt er weinig aan prestaties gevraagd.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Mooi verhaal over leuk initiatief! spreekt mij wel aan, dat niet vrijblijvende karakter. En bovendien in combinatie met een soort “selectie aan de poort” alleen met docenen die wat willen en kunnen.
Moet het nog gaan lezen. Verbazend in je samnvatting is dat de meest deskundigen bij elkaar en experts gezet worden om nog deskundiger te worden. De kloof met de ‘minder bedeelden’ wordt wel erg groot.
@Rob Rapmund: graag gedaan
@Jan Jacobs: als je verder niet zou investeren in de overige docenten, loop je dat risico. Klopt. Maar het hier nadrukkelijk om een leadership-programma.