Op vrijdag 10 juni 2005 is Pieter de Vries aan de Universiteit Twente gepromoveerd op een proefschrift over e-learning.
Ik ken Pieter al een jaar of tien, toen hij vanuit CINOP zaken deed met BVEnet (in de tijd dat ik daar werkzaam was). Aangezien het e-learning wereldje klein is, komen we elkaar nog regelmatig tegen. De Vries heeft voor zijn proefschrift uitgebreid gebruik gemaakt van zijn ervaringen als adviseur.
Het doel van de studie was het ontwikkelen en implementeren van een analysekader benadering (Analysis Framework Approach) voor corporate e-learning. Met behulp van dit analysekader zou een consultant beter in staat moeten zijn om bij te dragen aan het managen van de ontwikkeling van e-learning binnen een organisatie.
In zijn proefschrift presenteert De Vries een corporate e-learning strategie model, dat uit drie fasen bestaat (start, pilot, integratie). Zijn onderzoek heeft alleen betrekking op de eerste fase. Ook heeft hij voornamelijk gekeken naar "formeel leren". Uitbreiding naar "informeel leren" ligt voor de hand, zo stelt hij in het slot zijn proefschrift.
Eén van de "opponenten", professor Kleinknecht van de TU Delft, vroeg zich af of De Vries niet een te optimistisch beeld had van e-learning. Volgens De Vries wordt de kracht van e-learning op dit moment echter onderschat. Hij stelde dat daar waar e-learning een aantal jaren geleden werd "over-hyped", het fenomeen nu wordt "under-hyped".
Het proefschrift van Pieter de Vries is een flinke pil geworden. Inclusief een groot aantal bijlagen telt de publicatie meer dan 450 pagina’s. Toch is het goed leesbaar, en interessant bovendien. De Vries heeft m.i. met zijn proefschrift een mooie bijdrage geleverd aan zijn en mijn vakgebied (dat onderstreepte gisteren ook menig hoog- dan wel zeer geleerde opponent).
Ik ben van plan het proefschrift uitvoeriger te bespreken (ik ben nu bijna halverwege).
Eén discussiepunt wil ik vast aanstippen. De Vries schrijft dat de twee pijlers van e-learning techniek en content zijn. Ik vraag me af of dat echt zo is. Goed, zonder ICT bestaat e-learning niet. Maar is interactie niet net zo belangrijk, wellicht belangrijker, dan content?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie