Probleembewustzijn en reflectie noodzakelijk voor innovatie (#in)

Vandaag lag het eerste exemplaar van Ecbo Dimensies in mijn postvak (een gratis -helaas papieren- nieuwsbrief van het Expertisecentrum Beroepsonderwijs). Deze editie bevat een artikel met hoogleraar Regina Mulder over innovatie in het middelbaar beroepsonderwijs. Enkele wetenswaardigheden:

  • "Innovatiemoeheid ontstaat, omdat mensen elke dag de boodschap krijgen dat ze iets nieuws moeten doen, zonder dat duidelijk is waarom of welk probleem opgelost moet worden. "
  • "Structuur- en systeemveranderingen hebben op zich niks met innovatie te maken. (…) Een structuurverandering betekent nog geen gedragsverandering. "
  • Als je je niet bewust bent van een probleem, kom je ook niet in actie. Probleembewustheid moet ook gepaard gaan met de wil om je te ontwikkelen (innoveren=motief+gelegenheid).
  • Reflectie -leren van ervaringen- is van groot belang voor innovatie. Projectsubsidies stimuleren reflectie echter niet, maar zijn vooral gericht op het verzinnen van nieuwe dingen.
  • Innovaties zijn creatieve processen, met een open einde. Processen die gepaard gaan met onzekerheid.

Ik kan het artikel niet online vinden. Wel een verslag van een bijeenkomst met Regina Mulder over dit onderwerp.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *