Presentatie managementcongres Onderwijs en ICT

Vandaag heb ik een presentatie over trends en ontwikkelingen in onderwijs en ICT mogen geven, tijdens het
managementcongres Onderwijs en ICT
. Ik begreep dat zich meer dan 900 participanten voor mijn sessie hadden
ingeschreven. Die waren er overigens niet allemaal, maar het was wel héél druk (met drie edubloggers op de eerste rij!).

Na ampel beraad met Willem Karssenberg heb ik besloten om mijn sub-presentaties
te minimaliseren (met PPT Minimizer), te zippen en als download
aan te bieden (iets meer dan 2 mb).

(Bedankt, Jan Jacobs, voor de tip van http://www.senduit.com/. Helaas kun je daar alleen bestanden op tijdelijke basis plaatsen; voor dit doel minder geschikt. Dank ook Jeroen van B, het gaat me minder om schijfruimte maar meer om het gebruiksvriendelijk ontsluiten van aan elkaar gekoppelde presentaties).

Ik heb overigens de technologische en sociale ontwikkelingen niet besproken (en maar twee typen social software). Dat wist ik van tevoren.

Tips:

  • Pak de bestanden uit, en plaats de bestanden in één mapje.
  • Begint bij start.ppt.
  • De links naar de filmpjes werken niet. Die staan op mijn harde schijf.

Vóór mij sprak trouwens Theo Osse van Logica CMG. Hij schetste een aantal beelden van onderwijs en
onderwijsvernieuwing, en plaatste dit ook in een recente historische context. Hij gaf onder andere aan dat
jongeren in vergelijking met 1994 héél anders omgaan met nieuwe media. Docenten hadden in 1994 over het algemeen
overigens een behoorlijk negatief beeld van jongeren, zo illustreerde Osse. Verder stelde Osse dat de
verschillende commissies die zich nu tegen onderwijsinnovaties lijken te verzetten, weinig consistent zijn als het
gaat over de bemoeienis met het ‘wat’ en ‘hoe’. Bemoeienissen met het toetsen van taalniveaus, niveaus van
docenten en met de ‘canonisering’ van het onderwijs hebben volgens Osse ook invloed op de manier waarop het
onderwijs wordt verzorgd.

Verder nuanceerde hij ook de zorg omtrent voortijdig schoolverlaten. Osse pleitte ervoor
om die cijfers te zuiveren. Een overstap binnen het MBO van de beroepsopleidende leerweg (BOL) naar de
beroepsbegeleidende leerweg (BBL) geldt volgens Theo Osse namelijk als ‘uitval’. Een vorm van ‘uitval’ die
overigens alleen maar toe zal nemen naarmate bedrijven om meer personeel staan te springen (nog afgezien van het
fenomeen ‘groenpluk’).

Osse vond ook dat het onderwijsbeleid (en bijvoorbeeld ook de commissie Dijsselbloem) onvoldoende rekening houdt
met de veranderende populatie binnen het onderwijs, bijvoorbeeld met de net-generation. Hij gaf ook aan dat  het onderwijs zich aanvankelijk bewoog van ‘leerfabriek’ naar ‘maatwerk’, maar dat de
slinger langzamerhand (mede dankzij de kritiek op onderwijsvernieuwingen) terug gaat in de richting van
‘aanbodgericht’ leren. Een ontwikkeling, waarvan Osse zich afvroeg of dit wel wenselijk was.

Leerfabrieketc

Vrij naar Jan Geurts

Na mijn sessie ben ik nog even over de beurs gelopen. Het was een drukte van belang, met name -die indruk kreeg ik- rond digitale schoolborden. Ik realiseerde me al lopend dat zo’n beursbezoek weinig zinvol is als je er niet met een doel naar toe gaat (‘ik wil verschillende digitale schoolborden/deelnemersadministratiesystemen/etc. vergelijken’). Daarom ben ik maar snel naar huis gegaan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

7 reacties

  1. Hoi Wilfred,
    Misschien dat als het om gebruiksvriendelijkheid gaat ook wel interessant is om eens te kijken naar http://ispringsolutions.com/products/ispring_free.html Dit is een offline tool om flash versies van je powerpoint slides te maken.
    En net als PPT Minimaliser is de pro versie van het product nu ook te downloaden via de giveaway of the day: http://nl.giveawayoftheday.com/ispring-pro/
    Maar ik ben nu wel benieuwd. Ik zal hem zo eens downloaden en gaan bekijken!
    Ik vraag me overigens wel af waarom Dhr Osse niet in is gegaan op de middenweg tussen leerfabriek en maatwerk.
    Misschien voor de hand liggend, maar het aanbod gericht werken hoeft het vraaggestuurd werken niet uit te sluiten en vice versa.
    (Alhoewel voor de hand liggend, binnen de pedagogiek heeft men er ook meer dan 50 jaar over gedaan om ipv over nature of over nurture, over nature en nurture te praten)

  2. @Jeroen van B: ik heb ‘m ook gedownload. Maar ook nu geldt: ik heb meerdere aan elkaar gekoppelde presentaties. Daar is het geen oplossing voor.
    Verder gaf Theo Osse wel aan dat sprake is van mengvormen, maar hij signaleerde wel een ontwikkeling naar meer aanbodgericht.

  3. Wij wilden nog gadgets scoren en daarom ben jij nu al klaar met je verslag en moet ik nog gaan beginnen, maar voordeel…heb nu je presentatie bij de hand. PFFF

  4. Jammer dat u in uw presentatie geen aandacht heeft geschonken aan de positieve effecten van een moderne elektronische leeromgeving.
    Wat mij opviel in uw presentatie was dat bijna niemand zijn vinger opstak na uw vraag of de kritiek op ELO’s wordt herkend.
    Gelukkig maar, want Hives is toch echt iets anders dan een moderne elektronische leeromgeving.

  5. Wilfred,
    Bedankt voor je presentatie, was erg boeiend, zeker zo vanaf de eerste rij. Ik vraag me wel af waar jij de energie en tijd vandaan haalt om een paar uur na die presentatie al weer twee berichten op je blog geplaatst te hebben? Mijn verwerkingssnelheid ligt een aanmerkelijk stuk lager. En niet alleen omdat ik ook nog gadgets wilde scoren op die beurs. Buit: twee grote paraplu’s, plastic ijsklontje met ledlampje, twee keikekke pennen met flitsende lichtjes, een agenda voor op mijn bureau en een paar dozijn pepermuntblikjes.

  6. @Karin Winters: ik ben niet zo’n gadget typje. Ik lees wel wat je er van hebt gevonden.
    @Eus van Hove: bij trends en ontwikkelingen kijk ik altijd wat verder vooruit. Dat is één van de redenen dat ik niet ben stil blijven staan bij het huidige gebruik van ELO’s (met alle sterke en minder sterke kanten). Wat mij opviel was dat er überhaupt weinig vingers de lucht in gingen bij de vraag wie een ELO heeft ingevoerd. Logisch dat de groep die de kritiek herkent nog kleiner is. Maar zoals gezegd: ik vermoed dat binnen het hoger onderwijs de kritiek sterker wordt gevoeld (zie Over de Grenzen van de ELO deel 1 t/m 3: http://wilfredrubens.typepad.com/wilfred_rubens_weblog/over_de_grenzen_van_de_elo/index.html
    En zoals ik vandaag duidelijk heb gemaakt: er zitten haken en ogen aan het gebruik van social network sites. En zeker aan Hyves. Facebook en Ning lijken meer geschikt voor leren. En dan nog zijn er kanttekeningen bij de maken. BTW: waarom ben je niet ff naar me toe gekomen. Hadden we eens persoonlijk kennis kunnen maken?
    @Moniek Verhaaren: mooi dat het bevallen is. Lees ik nog wat terug? Zie verder de opmerkingen bij Karin. Trouwens: ik was met de trein en dat is een prima plek om blogposts te schrijven.

  7. Vraag jij je wel eens af waarom zo weinig docenten van een elo gebruik maken?
    Ook het VO heeft een tijdje Blackboard gebruikt. Om financiële argumenten is deze licentie stopgezet. Docenten die tijd en energie hebben gestoken in Blackboard zijn voorgoed genezen van hun adoptie voor ICT.
    Bloggende beleidsmedewerkers realiseren zich onvoldoende wat de consequenties zijn van stelselmatig verkondigen dat dure elo’s beter vervangen kunnen worden door gratis Hives.
    Er is geld genoeg in het onderwijs om duurzaam een professionele elo te bekostigen. Anderhalf miljard onderwijsgeld is belegd, honderden miljoenen gaan op aan de almaar uitdijende overhead.
    Als je het slim aanpakt is met een elo veel effieciëntie te bereiken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *