Presentatie EMMA bij de LearnTec #EUMOOCS #LEARNTEC

Vandaag heb ik tijdens de Learntec in Karlsruhe een presentatie verzorgd over het Europese EMMA-project.

De LearnTec is volgens mij na de Online Educa Berlijn Duitsland’s grootste congres en beurs over ‘technology enhanced learning’ (de beurs is omvangrijker). Ik mocht één van de sessies verzorgen over ‘EMMA’ waarvan de Open Universiteit één van de partners is. In het kader van dit project worden massive open online courses van een aantal universiteiten in verschillende Europese talen verzorgd.

Ik heb kort aandacht besteed aan het fenomeen ‘MOOC’. Vervolgens ben ik ingegaan op de doelen en het concept van ‘EMMA’. In het kader van dit project wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van nieuwe manieren van het bijhouden van leerresultaten in een ‘learning locker’.

Ik heb ook stil gestaan op de uitdagingen die we in het EMMA-project tegen komen. Daar heb ik eerder over geblogd. Daarbij kreeg ik de vraag wat ik de grootste uitdaging vond. Wat mij betreft is dat het hanteren van verschillende culturele interpretaties bij vertalingen. Veel van de andere uitdagingen zijn volgens mij namelijk met de nodige inspanningen hanteerbaar te maken.

Een andere vraag had betrekking op het didactisch concept van MOOCs dat EMMA ondersteunt. EMMA richt zich wat mij betreft niet echt op connectivistische MOOCs. Maar ondanks dat vaak een sterke nadruk ligt op het bestuderen van content, is ook geen sprake van klassieke xMOOCs. Er zijn bijvoorbeeld providers die in hun didactisch ontwerp een nadruk leggen op interactie en peer assessment.

Hieronder vind je mijn presentatie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *