Presentatie e-learning: trends en ontwikkelingen #elearnto #innovatiehuis

Gistermiddag heb ik in het Innovatiehuis van het Consortium voor Innovatie een interactieve presentatie verzorgd over ‘E-learning: trends en ontwikkelingen’.

Borrel boekpresentatie
Foto: Ellen Elemans

Het Consortium voor Innovatie had mij gevraagd om deze middag te verzorgen. De aanleiding was uiteraard de publicatie van mijn boek. Het ongeveer achttien koppige publiek was erg divers. Zowel het voortgezet onderwijs, het mbo, particuliere opleiders, de zorg, een woningbouwcoöperatie als e-learningbedrijven waren vertegenwoordigd.

Na een voorstelrondje, (onder meer via speeddating), een introductie van de aanleiding van mijn boek en mijn definitie van e-learning plus enkele waarschuwende woorden, ben ik ingegaan op redenen om e-learning in te zetten. Deze redenen variëren voor de verschillende branches, al is er ook overlap. Zo heeft het voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs een pedagogische opdracht om lerenden leren te leren met ICT. Binnen het bedrijfsleven en de zorg is efficiëntie bijvoorbeeld een extra belangrijke drijfveer. Dat bleek ook in de discussie. De noodzaak om onderwijs en opleiden te flexibiliseren bleek een sterke ‘driver’ voor e-learning te zijn. Een aantal personen uit het HBO vroeg zich ook af of de pedagogische opdracht niet ook voor hen geldt.

Daarna ben ik ingegaan op zeven trends en ontwikkelingen op het gebied van e-learning. Deze trends worden beïnvloed door technologische ontwikkelingen en opvattingen over leren en didactiek.

De besproken trends zijn dan:

  1. Er is sprake van een gestage groei van e-learning en blended learning. Dat lijkt voor de hand liggend, maar is toch belangrijk om te signaleren.
  2. Er is sprake van alomtegenwoordig leren binnen een persoonlijke leeromgeving.
  3. Opvattingen over leren veranderen (zoals meer flexibel leren, zelfverantwoordelijkheid, flipped classroom, activerende didactiek)
  4. We beschikken over steeds krachtigere leermiddelen (online video, simulaties, serious gaming, gamification)
  5. Sociale media kunnen worden gebruikt voor activerende didactiek en samenwerkend leren (met pedagogische uiitdagingen)
  6. Learning analytics
  7. Massive Open Online Courses

De aanwezigen hadden met name twijfels bij de relevantie van learning analytics en MOOCs voor hun organisatie.

Hieronder vind je mijn slides.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *