Nu ik mijn eerste onderzoekspaper heb ingeleverd, heb ik eindelijk weer gelegenheid om presentaties te verzorgen voor externen. Vandaag mocht ik een keynote over e-learning trends houden tijdens de relatiedag van Andriessen.
Andriessen verleent dienstverlening op het gebied van (online) toetsen. Vanmiddag hadden zij relaties uitgenodigd rond het thema ‘de gevolgen van innovaties op het gebied van e-learning voor toetsen en beoordelen’.
In mijn presentatie heb ik voornamelijk vier ontwikkelingen beschreven die van invloed zijn op e-learning:
- Technologisering van de samenleving geeft een impuls aan e-learning (socialer, mobieler, krachtiger).
- De netwerksamenleving noodzaakt professionals nog sterker om bij te blijven op hun vakgebied. Technologie maakt dit mogelijk, op andere manieren te leren dan via cursussen of opleidingen.
- Mede als gevolg hiervan verandert de ‘leerfunctie’ binnen arbeidsorganisaties. Zelfgestuurd leren en ‘social learning‘ worden belangrijker, terwijl het belang van cursussen en opleidingen vermindert (maar niet verdwijnt).
- Dankzij ‘big data’ en steeds beter wordende analysetools zijn we beter in staat om de progressie van lerenden in kaart te brengen.
Volgens mij heeft dit ook gevolgen voor de wijze waarop getoetst en beoordeeld wordt. Er zal bijvoorbeeld veel meer gekeken worden naar de performance van medewerkers. Bovendien wordt beoordelen dankzij ‘learning analytics‘ meer een proces, in plaats van een gebeurtenis. Opvallend daarbij is dat het onderwijs juist weer overgaat tot standaardisering van resultaten, en het toetsen daarvan.
Uiteraard heb ik ten behoeve van deze presentatie geput uit mijn boek ‘E-learning. Trends en ontwikkelingen’. De presentatie heb ik afgewisseld met vragen en stellingen met behulp van Socrative. Opvallend bij één stelling was dat aanwezigen het werk van hen en van hun klanten in de loop der jaren niet alleen complexer (of beter: gecompliceerder?) vonden geworden, maar ook -dankzij technologie- eenvoudiger.
Hieronder vind je mijn presentatie.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een reactie