Toen Apple gisteravond (eindelijk) de Apple Watch presenteerde, vroeg ik me al af wie als eerste zou schrijven over het gebruik van dit apparaat ten behoeve van leren. De eerste bijdrage heb ik inmiddels al gespot. De inhoud ervan zegt overigens meer over hoe mensen naar leertechnologie kijken, dan over de (leer)technologie zelf.
De Daily Genius publiceerde vandaag de bijdrage The no-nonsense guide to using the Apple Watch in education. Zij gaan daarin in op algemene sterke kanten van dit ‘horloge’ (zoals het motiverende en interactieve karakter), en op algemene minder sterke kanten (zoals de prijs en de noodzakelijke combinatie met de iPhone ten behoeve van verschillende functionaliteiten).
De hoge prijs zal, zo meent de auteur, leiden tot een kloof tussen de ‘haves’ en ‘have nots’. Educatieve toepassingen hebben volgens de Daily Genius vooral betrekking op sportonderwijs en gezondheidszorg-onderwijs. Dankzij sensortechnologie kun je namelijk allerlei data over je gezondheid registeren en gebruiken. Daarnaast kan de timer worden toegepast bij toetsen.
Een aantal zaken valt me hierbij op:
- De auteur redeneert wat betreft de timer vanuit het bestaande concept van een horloge. Het is de vraag of de Apple Watch daarmee te vergelijken is. Verschillende publicisten blijken het vaak mis te hebben als zij schrijven over nieuwe technologie. Zo is de iPhone niet te vergelijken met een gewone mobiele telefoon. Gebruikers zouden niet zo veel geld over hebben voor een mobiele telefoon. En de iPad zou een grote iPhone zijn waar je niet mee kon bellen. De werkelijkheid bleek anders. Vooral na verloop van tijd. Dat zal met dit apparaat niet anders zijn, verwacht ik.
- De auteur voert educatieve toepassingen op die je ook met bestaande, veel goedkopere, technologie kunt toepassen. Voor een timer of hartslagmeter heb je echt geen Apple Watch nodig. We moeten echt waken voor dit soort technologie-gedrevenheid.
Op dit moment weten we onvoldoende om de vraag of de Apple Watch relevant voor leren is, te kunnen beantwoorden. De beschreven toepassingen rechtvaardigen wat mij betreft vanuit de optiek van leren niet de hoge prijs (ik zal dit apparaat vermoedelijk ooit voor andere doelen aanschaffen). Dat betekent niet dat de Apple Watch geen leertechnologie zal blijken te zijn. De tijd zal het leren. ‘Wearable computing’ en sensortechnologie zijn immers ook relevant voor leren.
Ik hoop in elk geval dat we verder komen dan het snel kunnen notificeren van bijvoorbeeld roosterwijzigingen of het gebruik van sensortechnologie voor aanwezigheidsregistratie.
Het bedrag van $ 349 werpt in ieder geval een hoge drempel op, behalve als we hierdoor andere technologieën niet meer hoeven aan te schaffen. Of als lerenden er echt beter mee gaan leren.
Nota bene:
Apple Didn’t Announce Any Of These Ideas For Your Classroom van Teach Thought stelt dat Apple weliswaar een aantal innovaties voor het onderwijs doorvoert, maar dat men deze gisteren niet heeft aangekondigd. Ik heb echter het idee dat deze bijdrage vooral cynisch is bedoeld.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie