Praktische handreikingen voor het gebruik van een digitaal schoolbord (#in)

De afgelopen week besteedde ik aandacht aan een publicatie over digitale schoolborden (waar overigens ook Eva van Winden aan mee heeft gewerkt; Eva, excuus voor het niet eerder vermelden). Iets eerder heeft André Manssen een veel uitvoeriger boek geschreven met als titel Basisvaardigheden 'SMART Notebook'-software (o.a. Karin Winters heeft er al aandacht aan besteed). Ik heb het vandaag in de trein doorgenomen.

André stelt dat je een digitaal schoolbord via trial and error leert gebruiken. Dat kost vooral het eerste jaar extra tijd, maar dan heb je als docent ook


een prachtig instrument in handen, waarmee je de lessen boeiend en vooral interactief kunt maken en geven.


Om het andere docenten makkelijker te maken, heeft hij daarom zijn ervaringen gebundeld. Met als resultaat elf hoofdstukken en bijna 90 pagina's met veel praktische suggesties en tips. Wat een mooi voorbeeld van kennis delen!

André gaat daarbij uit een bepaald type software. Veel van zijn suggesties zijn echter platformonafhankelijk en volgens mij ook voor meerdere onderwijssoorten bruikbaar (de auteur werkt zelf in het basisonderwijs).

In deze uitgave vind je onder meer tips over het gebruik van tekst (lettertype, lettergrootte, het gebruik van pennen, lijntjes, enzovoort), het gebruik van films in je les (bijvoorbeeld van YouTube of SchoolTV Beeldbank; waarbij hij het volgens mij niet zo nauw neemt met copyright) of het opslaan van lessen. Zo laat hij bijvoorbeeld zien hoe je leerlingen met interactieve instructiegereedschappen aan de slag kunt laten gaan met een rekenkundig probleem. Verder vind je er onder meer tips om een digitaal schoolbord te gebruiken voor klassenmanagement (bijvoorbeeld om random groepjes samen te stellen) en suggesties voor een lesindeling.

Met zijn uitgave richt André zich overduidelijk op de -met het digitale schoolbord startende- docent. Ik heb eigenlijk nog nooit echt met een digitaal schoolbord gewerkt, en heb er menige handigheid uit kunnen halen (al zijn diverse handelingen logisch als je veel met ICT werkt).

Opvallend: vaak wordt gesteld dat digitale schoolborden zouden passen bij instructivistisch onderwijs. Wat schrijft André echter?


De belangrijkste meerwaarde van het digitale bord zit in het feit dat je er continue inter-actief mee (moet) kunt werken en (moet) kunt laten werken. Niet alleen jij zelf, maar ook je leerlingen of groepjes leerlingen (moeten) kunnen interactief bezig zijn met het bord.
Alleen dan komt een digitaal schoolbord tot z'n recht en is het de investering waard.


Persoonlijk vind ik dat André Manssen vooral laat zien hoe je -in vergelijking met andere leermiddelen- veel didactisch krachtigere leermaterialen in een klassesituatie kunt inzetten. Hij doet dat op een heel toegankelijke manier.

André heeft ook veel internetbronnen over digitale schoolborden via een Yurls-pagina beschikbaar gemaakt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Dag Wilfred,
    Hartelijk dank voor je mooie stukje over mijn online boekje.
    Voor alle duidelijkheid: ik vind dat iedereen zich aan de ‘copyright’-regels dient te houden. Maar nood breekt soms wet. Het is knap irritant als je in de middagpauze een filmpje hebt klaargezet om in je les te vertonen en als het dan het moment daar is, blijkt de server overbelast en dus geen filmpje. Daar gaat een leuk begin van je les mooi de mist in. Het is mij al meerdere malen overkomen.
    Groet,
    André

  2. @Andre Manssen: Je hebt de complimenten verdiend. Ik snap je probleem ook. Het viel me alleen op dat je bij foto’s wel aandacht besteedt aan copyright, en bij video niet. Terwijl veel mensen zich volgens mij niet bewust zijn van copyrights op YouTube-video’s etc. Maar ik ben ook niet roomser dan de paus.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *